Pracownicze Plany Kapitałowe krok po kroku w JST, jednostkach organizacyjnych i placówkach oświatowych. Jak skutecznie wdrożyć i prowadzić PPK. Jak uniknąć błędów.

Od  1.01.2021 r. jednostki sektora finansów publicznych mają obowiązek zawarcia umowy o zarządzanie Pracowniczym Planem Kapitałowym. Podmioty sektora finansów publicznych mają również obowiązek dokonania wyboru instytucji finansowej. W tym przypadku niezbędne jest przeprowadzenie konsultacji wyboru instytucji finansowej, o której mowa w art. 7 ust. 3–5  ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych. Konsultacja dotycząca wyboru instytucji finansowej powinna być przeprowadzona w pierwszej połowie 2020 r., aby prawidłowo zaplanować budżet na 2021 r.

 

WZORY DOKUMENTÓW

Każdy uczestnik otrzyma na szkoleniu wzory dokumentów do edycji:

  • Deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat na PPK
  • Informacja o PPK dla pracowników
  • Protokół z wybory instytucji finansowej
  • Regulamin wyboru reprezentacji osób zatrudnionych
  • Pracownicze Plany Kapitałowe – poradnik

 

  • Jak przygotować jednostkę administracji publicznej oraz jednostki oświaty do wdrożenia systemu PPK??
  • Co powinny wiedzieć osoby zajmujące się PPK w jst oraz placówkach oświatowych??
  • Jak uniknąć błędów na poziomie planowania wdrożenia PPK??
  • Sposoby obliczania składki na PPK od pracowników przebywających na zwolnieniach chorobowych?
  • Na co zwracać uwagę przy wyborze podmiotu instytucji finansowej zrządzającej środkami?
  • Podział składników wynagrodzenia stanowiącego podstawę do rozliczania składki do PPK
  • Obliczanie okresu 3 miesięcy zatrudnienia dla celów związanych z obowiązkami wynikającymi z PPK
  • Sytuacja osób przebywających na urlopach wychowawczych, pobierających zasiłek macierzyński
  • Obowiązki podmiotów dla których zleceniodawcy wykonywali już usługę powyżej 3 miesiąca
  • Obowiązki pracodawcy w przypadku wynagrodzenia pracowników poniżej 1,2 – krotności wynagrodzenia minimalnego
  • Wyłanianie przedstawicieli pracowników w organizacjach bez związków zawodowych lub rad pracowników lub rad pracowniczych.

Program szkolenia

1. Najważniejsze założenia wprowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych.

  • rola jaką mają spełnić
  • inne formy oszczędzania na emeryturę
  • zasady tworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych

2. Etapy i terminarz wdrażania PPK przez podmiot zatrudniający (krok po kroku).

  • Objęcie działaniem ustawy o PPK i jego skutki.
  • Wybór instytucji finansowej.
  • Zawarcie umowy o zarządzanie Pracowniczymi Planami Kapitałowymi (PPK).
  • Zawarcie umowy o prowadzenie PPK.
  • Naliczenie i odprowadzenie pierwszych i kolejnych wpłat do PPK.
  • Terminy wdrażania PPK przez poszczególne podmioty zatrudniające.

3. PPK – Wybór instytucji finansowej.

  • Wybór w porozumieniu z zakładową organizacją związkową (ZOZ) lub z reprezentantem osób zatrudnionych.
  • PPK – kryteria wyboru instytucji finansowej.
  • Podstawy polityki inwestycyjnej w ramach PPK (część udziałowa i część dłużna, inwestycje w waluty zagraniczne).
  • Ostateczny termin na zawarcie porozumienia o wyborze instytucji.

4. Zawarcie umowy o zarządzanie PPK.

  • Sposób zawarcia umowy o zarządzanie Pracowniczym Planem Kapitałowym (generalnie elektroniczny).
  • Moment zawarcia elektronicznej umowy o zarządzanie PPK.
  • Czy trzeba zawrzeć umowę, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji?
  • Obowiązkowe elementy umowy o zarządzanie PPK.
  • Ostateczny termin zawarcia o zarządzanie PPK.
  • Skutki niezawarcia umowy o zarządzanie PPK przez pracodawcę.

5. Nawiązanie umowy o prowadzenie PPK w praktyce.

  • Ustalanie terminu zawarcia umowy o prowadzenie PPK.
  • Termin na zawarcie umowy o prowadzenie PPK dla osób zatrudnionych w tzw. okresie przejściowym.
  • Ponowne zatrudnienie a uczestnictwo i naliczanie wpłat do PPK – czy należy zawrzeć nową umowę o prowadzenie dla pracownika?
  • Do kiedy należy zawrzeć umowę o prowadzenie PPK dla osoby przebywającej na urlopie bezpłatnym.
  • Termin zawarcia umowy o prowadzenie PPK dla osoby, która wcześniej złożyła deklarację z rezygnacją z dokonywania wpłat do PPK.

6. Adresaci Pracowniczych Planów Kapitałowych.

  • Charakterystyka systemu dobrowolno-automatycznego przystępowania do PPK (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK).
  • Wiek osoby zatrudnionej a uczestnictwo w PPK – w jaki sposób prawidłowo weryfikować wiek uczestnika?
  • Czy osoby 55 +mogą zostać zapisane do PPK automatycznie?
  • Jak postąpić w przypadku błędnego zapisania osoby zatrudnionej do PPK? Jakie roszczenia ma wobec pracodawcy osoba błędnie zapisana do PPK?
  • Na jaki dzień należy sprawdzić wiek osoby zatrudnionej, kiedy należy zapisać do PPK osoby przebywające na urlopach bezpłatnych?
  • Możliwość rezygnacji z programu w każdej chwili (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK).
  • Terminarz zapisywania do PPK „z automatu” osób zatrudnionych do chwili zawarcia umowy o prowadzenie PPK i po jej zawarciu.
  • Terminarz zapisywania do PPK „starszych” uczestników – w trybie wnioskowym.
  • Przynależność do kilku programów PPK.
  • Zmiana podmiotu zatrudniającego przez uczestnika PPK.
  • Obowiązki informacyjne wobec osób wstępujących do PPK.
  • Ustawowe wznawianie wpłat do PPK przez sąd co 4 lata.
  • Wznawianie wpłat na wniosek.

7. Obowiązki pracodawcy – wpłaty do pracowniczych planów kapitałowych.

  • Wpłaty podstawowe (obowiązkowe) i dodatkowe (dobrowolne) – ich wysokość oraz finansowane przez podmiot zatrudniający i uczestnika.
  • Ustalanie podstawy do naliczania wpłat do PPK.
  • Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia.
  • Naliczanie wpłat do PPK dla osób:
    a) przebywających na urlopach wychowawczych i pobierających zasiłki macierzyńskie,
    b) przebywających na zwolnieniach lekarskich,
    c) korzystających z urlopów bezpłatnych.
  • Świadczenia niepieniężne a naliczanie wpłat do PPK – brak możliwości naliczania wpłaty pracownika.    b) złożenia wniosku o naliczanie wpłaty dodatkowej finansowanej przez uczestnika PPK,
    c) zmiany wysokości wpłaty dodatkowej,
    d) rezygnacji z wpłaty dodatkowej.
  • Wykazywanie wpłat do PPK w dokumentach ZUS.
  •  – sposób ustalania kwoty wynagrodzenia uprawniającego do obniżenia wpłaty podstawowej przez uczestnika PPK,
    – konsekwencje obniżenia wpłaty podstawowej w przypadku błędnego ustalenia wysokości wynagrodzenia uprawniającego do zmniejszenia wpłaty,
  • Dokonywanie potrąceń z wynagrodzenia i zasiłków uczestników Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK).
  • Ustalanie podstawy dokonywania potrąceń uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”.
  • Obliczanie kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”.

8. Rozporządzanie środkami z PPK przez Uczestnika.

  • Rozporządzanie środkami PPK przed osiągnięciem 60 lat – na cele mieszkaniowe i w razie poważnego zachorowania.
  • Rozporządzanie środkami PPK po osiągnięciu 60 lat – indywidualna lub w formie świadczenia małżeńskiego.
  • Rozporządzanie środkami przed osiągnięciem 60 roku życia – rezygnacja z PPK
  • Przypadki zastosowania wypłaty transferowej – przeniesienie zgromadzonych środków z jednego rachunku PPK na inny rejestr PPK
  • Podział środków PPK w razie rozwodu lub śmierci uczestnika PPK
  • Dziedziczenie środków PPK w przypadku śmierci uczestnika PPK

9. Nadzór na funkcjonowaniem PPK.

  • Rygorystyczne przepisy funkcjonowania instytucji finansowych zarządzających PPK.
  • Ewidencje PPK i portal PPK.
  • Sankcje karne i podmioty kontrolne.

10. Rola pracodawcy – przy wdrażaniu PPK

  • Dyspozycje dotyczące naliczania wpłat do PPK składane przez pracownika po ustaniu zatrudnienia.
  • Zajęcia komornicze a naliczanie wpłat do PPK.
  • Raportowanie wpłat do PPK na ZUS RCA.
  • Naliczanie wpłat do PPK w przypadku śmierci pracownika.
  • RODO a przekazywanie danych osobowych do instytucji finansowej.
  • Archiwizacja dokumentacji związanej z PPK.
  • Obowiązki pracodawcy w zakresie przygotowania wniosków o transfer.
  • Zmiana instytucji finansowej do prowadzenia PPK. Dokonywanie zmian w umowie o zarządzanie PPK.
  • Konsekwencje dla pracodawcy z tytułu:
    a) zbyt późnego zawarcia umowy o prowadzenie dla uczestnika PPK,
    b) błędnego ustalenia tytułu do ubezpieczeń społecznych,
    c) dokonania wpłaty do instytucji finansowej po terminie,
    d) opóźnienia w odprowadzeniu wpłaty do instytucji finansowej.
    e) czy pracodawca może zapłacić do instytucji zaległe wpłaty i potrącić je z wynagrodzenia pracownika?

12. Rola pracodawcy – po wdrożaniu PPK.

  • obowiązek informacyjny uczestników PPK przy zmianie instytucji finansowej
  • obowiązek informacyjny w sprawie dobrowolnego przystąpienia do PPK
  • obowiązki pracodawcy w przypadku złożenia przez nowego pracownika informacji o posiadanych PPK
  • rola pracodawcy a ponowne przystąpienie do PPK po upływie 4 lat
  • prawidłowe i terminowe naliczanie składek do PPK – nowe obowiązki pracodawcy
  • jak postąpić momencie zmiany przez uczestnika PPK zmiany wysokości deklarowanej składki, od kiedy obowiązuje zmiana
  • w którym momencie ma skutek prawny złożenie deklaracji rezygnacji przez uczestnika PPK i obowiązki pracodawcy
  • zasady współpracy pracodawcy z instytucją finansową w trakcie podpisania umowy o zarządzanie i umowy o prowadzenie

Prowadzący

Ewa Bielecka

Trener

Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego na Wydziale Prawa i Administracji  - kierunek: Administracja oraz  Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na Wydziale Prawa i Administracji kierunek: Prawo. Długoletni pracownik działu Prawnego w  Państwowej  Inspekcji Pracy Oddział w Koszalinie, wykładowca prawa pracy i ubezpieczeń społecznych  –  na Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej Filia w Koszalinie, wykładowca prawa pracy na studiach podyplomowych –  na Politechnice Koszalińskiej,  wykładowca prawa pracy na studiach podyplomowych  -  w Europejskim Centrum Edukacyjnym w Koszalinie. Obecnie prowadzi własną działalność gospodarczą, zajmuje się szkoleniami i doradztwem z zakresu prawa pracy. Ekspert z zakresu prawa pracy, specjalista ds. doradztwa kadrowego i regulaminów pracy, doświadczony trener. Wieloletni pracownik Państwowej Inspekcji Pracy.

Formularz zgłoszeniowy

Dane do faktury

Nabywca

Nazwa instytucji (wymagane)

Pełny Adres (wymagane)

Miejscowość i Kod Pocztowy (wymagane)

NIP (wymagane)

Odbiorca

Nazwa instytucji (wymagane)

Pełny Adres (wymagane)

Miejscowość i Kod Pocztowy (wymagane)






Oświadczam, że uczestnistwo w zamówionym szkoleniu opłacone jest w 70% lub w całości ze środków publicznych:


Dane uczestników

Imię i nazwisko (wymagane)


Adres e-mail (wymagane)

Numer telefonu (wymagane)


Dodatkowe informacje

Administratorem Twoich danych osobowych, jest:
Verte Katarzyna Bielecka z siedzibą ul. 1 Maja 3A/6, 55-100 Trzebnica.

Informujemy, że podanie danych osobowych zawartych w formularzu jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji szkolenia/konferencji, a także, że przysługują Ci prawa: dostępu do Twoich danych osobowych, ich zmiany (w tym aktualizacji), wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także pozostałe prawa opisane w Polityce prywatności. Dane osobowe podane przez Ciebie będą przetwarzane przez nas w zgodzie z przepisami prawa, w celu realizacji szkolenia/konferencji, a jeśli udzieliłeś określonych zgód – również na podstawie ww. zgody i w celu w jej treści określonym. Nadto, przysługuje nam prawo przetwarzania Twoich danych na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu jako administratora danych, w celach opisanych w Polityce prywatności, w tym celu wykonywania badań i analiz oraz w celach marketingowych (marketing bezpośredni własnych produktów). W razie jakichkolwiek pytań jesteśmy do Twojej dyspozycji pod adresem pod adresem: biuro@centrumverte.pl.


Zgody



Zapisz się do naszego newslettera

Wypełnij nasz newsletter aby być na bieżąco z nowościami w zakresie prawa.

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.