Art. 11c. KN

1. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wydaje nauczycielowi legitymację służbową w postaci karty, zwaną dalej „legitymacją”. 

 

2. Dyrektor szkoły pobiera opłatę za wydanie nauczycielowi legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia legitymacji. Nie pobiera się opłaty za wydanie nauczycielowi legitymacji, jeżeli jego dotychczasowa legitymacja została unieważniona w przypadkach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 lit. b i d. 

 

3. Legitymacja zawiera: 

 

1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela; 

 

2) wizerunek twarzy nauczyciela; 

 

3) nazwę i adres siedziby pracodawcy; 

 

4) numer legitymacji zgodny z numerem mLegitymacji; 

 

5) datę wydania legitymacji; 

 

6) hologram potwierdzający ważność legitymacji w danym roku szkolnym. 

 

4. Legitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela. 

 

5. Legitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo. ©Kancelaria Sejmu s. 60/150 2025-03-21 

 

6. Dyrektor szkoły potwierdza ważność legitymacji w danym roku szkolnym przez umieszczenie na niej hologramu. 

 

7. Legitymację unieważnia się: 

 

1) z urzędu – w przypadku: 

 

a) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela, 

 

b) zmiany nazwy pracodawcy, 

 

c) zapełnienia wszystkich pól legitymacji przeznaczonych na hologram, jeżeli upłynął termin ważności określony ostatnim hologramem, 

 

d) stwierdzenia w legitymacji błędów lub omyłek; 

 

2) na wniosek nauczyciela – w przypadku: 

 

a) utraty przez nauczyciela dotychczasowej legitymacji, 

 

b) uszkodzenia legitymacji, które podważa wiarygodność legitymacji lub utrudnia identyfikację nauczyciela, albo zniszczenia legitymacji, 

 

c) zmiany imienia (imion) lub nazwiska nauczyciela. 

 

8. W przypadkach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i pkt 2 lit. b i c, oraz w przypadku odzyskania utraconej legitymacji nauczyciel przedkłada dyrektorowi szkoły dotychczasową legitymację nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej unieważnienia albo odzyskania. Dyrektor szkoły dokonuje zniszczenia legitymacji przez jej przecięcie i zwraca ją nauczycielowi.

 

9. Dyrektor szkoły wydaje nauczycielowi nową legitymację: 

 

1) z urzędu – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 7 pkt 1 lit. b i d; 

 

2) na wniosek nauczyciela – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 7 pkt 1 lit. c i pkt 2. 

 

10. Do wniosku, o którym mowa w ust. 9 pkt 2, przepis ust. 1 i 2 stosuje się. 

 

11. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór legitymacji, uwzględniając konieczność zapewnienia identyfikacji nauczyciela, a także konieczność właściwego zabezpieczenia legitymacji przed jej przerobieniem lub podrobieniem.>