e-Doręczenia - Zmiany w doręczeniach elektronicznych, które wprowadził Minister Cyfryzacji

e-Doręczenia - Zmiany w doręczeniach elektronicznych, które wprowadził Minister Cyfryzacji

Zmiany, które zostały wprowadzone przez Ministerstwo Cyfryzacji, powinny wywołać uśmiech na twarzach przedsiębiorców. To dzięki nim, osobiste wizyty w urzędzie, będzie można zamienić na wygodne e-Doręczenia, to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Od 10 grudnia 2023 roku, jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, a także związki metropolitalne i samorządowe zakłady budżetowe będą zobligowane do stosowania przepisów ustawy mówiącej o e-Doręczeniach. 

Spis treści:

Czym są e-Doręczenia?

Usługa e-Doręczeń pozwala wysyłać i odbierać korespondencję elektroniczną. Korespondencja elektroniczna jest tutaj równoważna z wysłaniem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Atutem tego rozwiązania jest to, iż z korespondencji elektronicznej możesz skorzystać w dowolnym miejscu, każdego dnia i o dowolnej porze. Niezbędne będą Ci do tego narzędzia takie jak:

  • telefon,
  • tablet,
  • smartfon.

Kto będzie musiał posiadać skrzynkę do e-Doręczeń?

Ustawa mówi, że skrzynkę do e-Doręczeń zobligowani są posiadać przedsiębiorcy, którzy zarejestrowani są w CEIDG i KRS. Dodatkowo adres do e-Doręczeń posiadać muszą inne podmioty niepubliczne, które posiadają wpis do KRS. Mowa tutaj np. o fundacjach i stowarzyszeniach. 

Warto tutaj zauważyć, że administracja publiczna i urzędy centralne rozpoczną obsługę e-Doręczeń już 10 grudnia 2023 roku.  Należy tutaj podkreślić, że do 2029 roku każdy podmiot publiczny, wszystkie jednostki samorządu terytorialnego oraz sądy będą musiały stosować korespondencję urzędową za pomocą e-Doręczeń.

Uruchomienie skrzynki do elektronicznej korespondencji - Termin wdrożenia

Zależne jest to od daty rejestracji firmy w CEIDG lub KRS. Skrzynki do e-Doręczeń będą zakładane od razu przy rejestracji firm w przypadku, gdy działalność zostanie zarejestrowana po 10 grudnia 2023 roku (KRS) oraz od 1 stycznia 2024 roku (CEIDG). 

Przedsiębiorca, który rozpoczął prowadzenie firmy przed wyżej wymienionymi datami, muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń i wpisać się do systemu. Należy przestrzegać tutaj określonych terminów. Wniosek ten do 10 marca 2024 roku muszą złożyć firmy z rejestru KRS. Firmy, które znajdują się w rejestrze CEIDG, mają czas do 30 września 2026 roku.

Więcej na ten temat dowiesz się z bezpłatnego webinaru: Doręczenie elektroniczne - nowy obowiązek od 10 grudnia 2023r.

edoręczenia

Jak otrzymać adres do e-Doręczeń?

Aby otrzymać adres do e-Doręczeń i zarejestrować się w systemie należy wypełnić wniosek. Wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń może wypełnić każdy, kto chce ubiegać się o adres do e-Doręczeń. Przedsiębiorcy zaś, aby otrzymać adres do e-Doręczeń, muszą wypełnić wniosek o wpis lub aktualizację danych w rejestrze CEIDG lub KRS w określonym terminie. 

Założenie adresu do e-Doręczeń jest równoznaczne z założeniem skrzynki. Skrzynka ta  umożliwia wysyłanie oraz odbieranie korespondencji elektronicznej, która jest tak samo ważna, jak list polecony.

Czy można będzie zrezygnować z e-doręczeń?

Należy wiedzieć, że usługa e-Doręczeń dla obywateli nie jest obowiązkowa. Można zrezygnować z jej stosowania. W takim przypadku należy dostarczyć pismo za pomocą innych środków niż elektroniczny. 

Do korzystania z e-Doręczeń zobligowane są natomiast podmioty publiczne, firmy i zawody zaufania publicznego tj. notariusz, prawnik czy doradca podatkowy.

Wszystkiego na temat rewolucyjnych zmian, które zajdą w zakresie e-Doręczeń dowiesz się ze szkolenia: E-doręczenia – rewolucyjne zmiany w 2023 roku - szkolenie online

e-doręczenia

 

Skutki wprowadzenia e-doręczeń dla przedsiębiorców

Pozytywne skutki wprowadzenia e-Doręczeń dla przedsiębiorców to bezpieczeństwo, komfort, oszczędność czasu, skuteczna i szybka komunikacja z urzędem oraz widoczny status korespondencji. Wybierając ten rodzaj korespondencji, masz pewność, że Twoja przesyłka zostanie dostarczona.  

Atutem tego rozwiązania jest możliwość odbioru i wysyłania ważnych dokumentów przez Internet o dogodnej porze i w wybranych warunkach. Dzięki korzystaniu z usługi e-Doręczenia ominiesz kolejki w urzędach, a odpowiedź na Twoje dokumenty możesz uzyskać szybciej.

Zapraszamy na szkolenie: Doręczenie elektroniczne - nowy obowiązek od 10 grudnia 2023 r.

e-doręczenia

Adriana Głuchowska
Adriana Głuchowska

Trener

Ekspert z wieloletnim doświadczeniem, współpracujący z najlepszymi ośrodkami szkoleniowymi w Polsce. Niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz prawa pracy. Od lat zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem procedur w instytucjach sektora finansów publicznych w tym Polityk Bezpieczeństwa Informacji dla sektora publicznego. Jako głos doradczy i ekspert na co dzień rozwiązuje nietypowe problemy z praktyki Przedsiębiorstw i Urzędów. Od 1998 roku przeszkoliła ponad kilkanaście tysięcy osób, przeprowadzając setki szkoleń.