AI w HR – jak sztuczna inteligencja wpływa na działy zarządzania zasobami ludzkimi?

AI w HR – jak sztuczna inteligencja wpływa na działy zarządzania zasobami ludzkimi?

Sztuczna inteligencja pomaga zautomatyzować procesy HR od wielu lat. To rozwiązanie, które przynosi coraz więcej korzyści oraz zmniejsza ilość obowiązków działów HR. Obecnie w wielu firmach AI odpowiada m.in. za tworzenie automatycznych baz kandydatów, szczegółową analizę nadesłanych CV, rejestrację czasu pracy czy umieszczanie ofert pracy na wielu portalach. Wykorzystywanie nowych technologii pozwala obniżyć koszty związane z rekrutacją i zwiększyć wydajność działów HR – a to jedynie nieliczne zalety wykorzystania sztucznej inteligencji w HR. 

Spis treści:

Sztuczna inteligencja a proces rekrutacji

Coraz więcej firm podczas procesu rekrutacji korzysta z rozwiązań, jakie przynosi sztuczna inteligencja. Dzięki wykorzystaniu narzędzi AI proces rekrutacji przebiega o wiele szybciej, zaś sama selekcja kandydatów jest bardziej wydajna i precyzyjna. Działy HR od lat wykorzystują stale rozwijające się AI, aby w procesie rekrutacji wyłonić najlepszego kandydata na wolne stanowisko pracy. Należy pamiętać, że zatrudnienie najlepszego pracownika, w krótkim czasie przynosi firmom ogromne korzyści. 

Wykorzystanie AI przez specjalistów HR w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Działy zarządzania zasobami ludzkimi w procesie rekrutacji wykorzystują sztuczną inteligencję na wiele sposobów. Jednym z nich jest zastosowanie chatbotów, których zadaniem jest wysyłanie do kandydatów pytań i testów. Celem tego działania jest zapoznanie się z prawdziwymi umiejętnościami potencjalnych kandydatów oraz kontakt jedynie z tymi, którzy mają predyspozycję do pracy na danym stanowisku. Warto zauważyć, że wykorzystywanie narzędzi AI pozwala skrócić proces rekrutacji nawet o połowę!

Wiele firm, które jeszcze nie wdrożyły AI do procesu rekrutacji, planuje zrobić to w najbliższej przyszłości. Sztuczną inteligencję w procesie rekrutacji wykorzystać można do:

  • tworzenia ogłoszeń o pracę,
  • zamieszczenia ogłoszenia o pracę na wielu portalach automatycznie,
  • określenia specyfiki stanowiska pracy,
  • precyzyjnej selekcji kandydatów,
  • wyszukiwania potencjalnych kandydatów na popularnych portalach np. Linkedin,
  • precyzyjnej analizy CV,
  • umawiania spotkań,
  • przesyłania testów przesiewowych,
  • odpowiadania na powtarzające się pytania,
  • analizowania danych,
  • i wiele więcej!

Zaletą korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji jest zmniejszenie ciężaru, jaki przez lata spoczywał na pracownikach HR. Co więcej, AI pozwala uniknąć subiektywnych ocen rekruterów. To obiektywne i precyzyjne narzędzie pracy branży HR.

Sztuczna inteligencja wspiera onboarding pracowników

Onboarding to często żmudny proces, który nie sprawia radości zarówno nowym pracownikom, jak i przełożonym. Z pomocą przychodzi jednak sztuczna inteligencja. Zastosowanie narzędzi AI podczas wdrażania nowych pracowników do firmy pozwala m.in.:

  • usprawnić i uprościć rutynowe zadania związane z wdrażaniem nowego pracownika w życie firmy,
  • zautomatyzować przepływ informacji,
  • zautomatyzować dostarczanie dokumentów,
  • zautomatyzować przekazywanie dostępu do ważnych platform, szkoleń i innych określonych zasobów firmy,
  • zautomatyzować kontakt z działem HR oraz znalezienie odpowiedzi na często zadawane pytania.

Onboarding pracowników przeprowadzony z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji daje pewność, że pracownik zapoznał się ze wszystkimi najważniejszymi informacjami. 

Jak zatem AI pomaga we wdrażaniu nowych pracowników? Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, przy niewielkim nakładzie czasu pracy możesz stworzyć interaktywne quizy, testy, ćwiczenia szkoleniowe, karty wyników czy automatyczny system przypominania. Co więcej, dział HR przez cały czas będzie miał podgląd danych – pozwoli im to ocenić szybkość pracy nowych pracowników oraz wdrożenie ewentualnej pomocy.

AI w HR – sztuczna inteligencja a przewidywanie ryzyka odejścia pracowników

Sztuczna inteligencja to potężne narzędzie, które pomaga nie tylko w procesie rekrutacji czy wdrażaniu pracowników. To narzędzie, które dostarcza bardzo cennych analiz działom HR, które mogą wykorzystać dostarczone informacje do odpowiedniego kierowania zasobami ludzkimi. Monitorowanie zadowolenia z pracy i zaangażowania pracowników pozwala ocenić ryzyko odejścia z pracy. Co więcej, sztuczna inteligencja pozwala stale monitorować konkurencyjne oferty na rynku pracy – proponowane warunki zatrudnienia, wzrost benefitów i pensji. Dzięki aktualnej wiedzy, dana firma może szybko reagować na zmieniające się potrzeby pracowników.

Sztuczna inteligencja a wydajność i zaangażowanie pracowników – analiza danych

Narzędzie AI działy HR, mogą zastosować również do badania opinii i zaangażowania pracowników danej firmy. To bardzo ważne narzędzie, które pozwala zmierzyć poziom satysfakcji pracowników z wykonywanych obowiązków oraz ich zaangażowanie. Badanie to najczęściej przeprowadza się za pomocą ankiet. Omawiane testy dostarczają informacji m.in. o tym co, motywuje pracowników do efektywnego wykonywania swoich obowiązków każdego dnia. 

Należy pamiętać również, że sztuczna inteligencja ma zdolność precyzyjnej i dokładnej analizy danych, a co za tym idzie AI z wyprzedzeniem może powiadomić działy HR o potencjalnym ryzyku spadku zaangażowania lub chęci odejścia z pracy. 

Wraz z rozwojem technologii i wprowadzania jej w wielu firmach, sztuczna inteligencja każdego dnia będzie ułatwiała monitorowanie zaangażowania pracowników. To bardzo cenne dane, które pomogą działom HR zrozumieć co, motywuje pracowników i napędza ich zaangażowania.

Założenia nowoczesnego HRu opartego na wsparciu sztuczną inteligencją

Wiele firm i działów HR wykorzystuje narzędzia sztucznej inteligencji już od wielu lat. Firmy, które jeszcze nie zdecydowały się na korzystanie z rozwiązań AI, chcą wprowadzić je w najbliższej przyszłości. Stały rozwój technologii i narzędzi sztucznej inteligencji sprawia, że procesy rekrutacji czy wdrażania pracowników będą mogły być jeszcze sprawniejsze i bardziej zautomatyzowane. 

Nowoczesny dział HR to wykorzystanie sztucznej inteligencji w obszarach i procesach HR takich jak:

  • rekrutacja,
  • dbanie o różnorodność zespołu,
  • onboarding,
  • mierzenie zaangażowania pracowników,
  • dbanie o kulturę firmy i jej pozytywny wpływ na życie pracowników,
  • zarządzanie talentami i doskonalenie systemów szkoleń,
  • zarządzanie wydajnością i efektywnością pracy pracowników,
  • spersonalizowana ścieżka szkoleń i rozwoju dla pracowników,
  • odciążanie zespołu HR poprzez automatyczne odpowiedzi na często zadawane pytania.

Nowoczesny HR połączony z narzędziami AI często wiąże się z organizacją szkoleń dla pracowników. Aby działy HR mogły wykorzystywać rozwijające się narzędzia sztucznej inteligencji, osoby pracujące w tym obszarze powinny mieć możliwość poszerzenia swojej wiedzy w tym zakresie, poznawania nowych technologii oraz szkoleń. Co więcej, należy określić jasny regulamin korzystania z narzędzi AI oraz udostępniania mu poufnych informacji. 

Należy pamiętać jednak, że zaawansowana technologia nie zastąpi człowieka oraz jego emocji.

Czy sztuczna inteligencja zastąpi działy HR?

Należy podkreślić, że nowe technologie takie jak AI nie mają na celu zastąpić pracowników działów HR. Rozwój sztucznej inteligencji ma pomóc pracownikom i ułatwić im codzienną pracę, a dodatkowo narzędzia te pozwalają usprawnić wykonywane zadania. Należy pamiętać, że choć bardzo wiele zadań i aspektów możemy zautomatyzować, to jednak nie wszystko można oddać w “ręce” sztucznej inteligencji. 

Wdrożenia narzędzi AI do działów HR pozwala skoncentrować się pracownikom na strategicznych aspektach swojej pracy oraz bardziej wartościowych sprawach. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji pracownik HR nie musi po raz kolejny odpowiadać na stale powtarzające się pytania. Zautomatyzowany system AI może udzielić odpowiedzi na powtarzające się pytania i wydawać podstawowe dokumenty. 

Co więcej, narzędzia sztucznej inteligencji w dużym stopniu pomagają w procesie rekrutacji nowych pracowników, jednak to do ludzi należy ostateczna decyzja oraz przeprowadzanie kolejnych etapów rekrutacji. Wykorzystywanie nowych technologii to nieoceniona pomoc w codziennej pracy działów HR. Dział ten może wykorzystać AI również po to, aby analizować trendy na rynku pracy, przetwarzać zebrane informację i raporty oraz wykorzystać je podczas tworzenia oferty pracy oraz w procesie rekrutacyjnym. Należy jednak pamiętać, że narzędzia te nie mają na celu zastąpić specjalistów HR, a jedynie pomóc im w efektywnej pracy. 

Już teraz pracownicy działów HR mają dostęp do wielu narzędzi AI takich jak ChatGPT, które ułatwiają im codzienną pracę. To narzędzia służące m.in. do analizy danych czy automatyzacji poprzez odpowiadanie na często powtarzające się pytania za pomocą chatbotów.

Adriana Głuchowska
Adriana Głuchowska

Trener

Ekspert z wieloletnim doświadczeniem, współpracujący z najlepszymi ośrodkami szkoleniowymi w Polsce. Niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz prawa pracy. Od lat zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem procedur w instytucjach sektora finansów publicznych w tym Polityk Bezpieczeństwa Informacji dla sektora publicznego. Jako głos doradczy i ekspert na co dzień rozwiązuje nietypowe problemy z praktyki Przedsiębiorstw i Urzędów. Od 1998 roku przeszkoliła ponad kilkanaście tysięcy osób, przeprowadzając setki szkoleń.