Jaka dotacja przysługuje dla dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym?

Jaka dotacja przysługuje dla dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym?

Zgodnie z zapisami art.  31 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 737) - dalej p.o.; wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.

 

 

wynajem pomieszczeń szkolnych

Natomiast w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci odracza się zgodnie z art. 38 p.o.

Dziecko w normie uczęszczające do dotowanego przedszkola otrzymuje:

  • podstawową kwotę dotacji (PKD),

Dziecko posiadające opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka  uczęszczające do dotowanego przedszkola otrzymuje:

  • podstawową kwotę dotacji (PKD) oraz
  • wyliczoną z „metryki” wagę na WWR (obecnie 0,84 standardu „A” x wskaźnik Di)

Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczające do dotowanego przedszkola otrzymuje:

  • kwotę dotacji dla dziecka z określoną wagą wyliczoną z „metryki” 

Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka  uczęszczające do dotowanego przedszkola otrzymuje:

  • kwotę dotacji dla dziecka z określoną wagą wyliczoną z „metryki” 
  • kwotę wyliczoną z „metryki” na wagę WWR (obecnie 0,84 standardu „A” x wskaźnik Di)

Ponadto obliczając podstawową kwotę dotacji (PKD) zgodnie z wymogami zawartymi w art. 12 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2024, poz. 754) to do jej ustalenia należy wziąć kwotę wydatków bieżących zaplanowanych na rok budżetowy na prowadzenie przez gminę przedszkoli, z wyłączeniem przedszkoli specjalnych i przedszkoli, w których zaplanowane wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przekraczają 50% ich zaplanowanych wydatków bieżących, a następnie pomniejszyć o:

 

  1. zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w tych przedszkolach, stanowiące dochody budżetu gminy,
  2. zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy opłaty za wyżywienie w tych przedszkolach, stanowiące dochody budżetu gminy,
  3. sumę iloczynów odpowiednich przewidzianych na rok budżetowy kwot potrzeb oświatowych dla gminy na uczniów niepełnosprawnych zdanymi rodzajami niepełnosprawności w przedszkolach oraz statystycznej liczby uczniów niepełnosprawnych z danymi rodzajami niepełnosprawności w tych przedszkolach,
  4. zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na prowadzenie tych przedszkoli,
  5. iloczyn przewidzianej na rok budżetowy kwoty potrzeb oświatowych dla gminy na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu oraz statystycznej liczby dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w tych przedszkolach,
  6. iloczyn przewidzianej na rok budżetowy kwoty potrzeb oświatowych dla gminy na uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolu oraz statystycznej liczby uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tych przedszkolach,
  7. zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy wydatki bieżące na realizację programów rządowych, o których mowa w art. 90u ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą o systemie oświaty", w tych przedszkolach

- i podzielonych przez statystyczną liczbę uczniów w tych przedszkolach pomniejszoną o statystyczną liczbę uczniów niepełnosprawnych w tych przedszkolach.

Zgodnie z Rozporządzeniem MINISTRA EDUKACJI z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025 (Dz. U. z 2024, poz. 1930) do wyliczenia sumy iloczynów kwoty potrzeb oświatowych (dzieci z „N”), WWRD) bierzemy stosowne wagi z „metryki” również te naliczone na dzieci powyżej 6 lat - patrz opis wag w rozporządzeniu np.:

 

  • P70 = 0,750 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, w przedszkolach; waga P70 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P94 - N70,i,
  • P72 = 0,660 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego; waga P72 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P94 - N72,i,
  • P74 = 0,150 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców; waga P74 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P94 - N74,i,

Nie bierzemy do wyliczenia PKD pod uwagę wag od P109 do P111 ponieważ one naliczane są na placówkę.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Kliknij grafikę poniżej i poznaj program szkolenia: Praktyczne ustalenie kwot do obciążenia gmin za dzieci uczęszczające do placówek wychowania przedszkolnego

 

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2024, poz 754)

Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025 (Dz. U. z 2024, poz. 1930).

Wioletta Akier
Wioletta Akier

Trener

Od blisko 30 lat pracownik Urzędu Miasta Kołobrzeg, a od 15 lat pracownik Referatu Oświaty – główny specjalista ds. ekonomiczno-finansowych, od 1 września 2019 – Kierownik Referatu Oświaty. Współpracuje w zakresie organizacji oraz prowadzenia szkoleń i kursów o tematyce wdrażania nowych rozwiązań prawnych w oświacie oraz prawa oświatowego w praktyce. Specjalista w zakresie systemu zarządzania jakością w edukacji. Autorka wielu artykułów w czasopismach z zakresu zarządzania oświatą.