Jak przygotować atrakcyjną ofertę pracy?

Jak przygotować atrakcyjną ofertę pracy?

Dobrze napisane ogłoszenie o pracę nie tylko może przyciągnąć większe zainteresowanie kandydatów, ale także uchronić nas przed napływem CV niespełniających naszych wymagań. Warto pamiętać o tym, że ogłoszenie o pracę jest często pierwszym zetknięciem potencjalnego pracownika z naszą firmą i stanowi ważny element doświadczenia kandydata. Niechlujna lub pozbawiona istotnych informacji oferta odstraszy najlepszych specjalistów i może negatywnie wpłynąć na wizerunek naszej marki. Jak napisać ogłoszenie o pracę? Już tłumaczymy!

  1. Krótki i czytelny nagłówek
  2. Jak napisać ogłoszenie o pracę? - Treść ogłoszenia
  3. Opis stanowiska
  4. Opis wymagań
  5. Korzyści dla pracownika
  6. Wynagrodzenie
  7. Inne aspekty

Krótki i czytelny nagłówek

Liczba znaków w tytule ogłoszenia nie powinna przekraczać 35 znaków, czyli 5 słów. Musimy zwrócić uwagę na użyte w nagłówku słowa – powinny być jasne i czytelne, bez skomplikowanych i niepotrzebnych szczegółów na temat stanowiska. Nagłówek nie może być też przepełniony kluczowymi lub niewłaściwymi frazami. W tym wypadku najlepiej sprawdzić, jakich słów przy wyszukiwaniu ofert pracy używają potencjalni kandydaci.

Jak napisać ogłoszenie o pracę? - Treść ogłoszenia

Optymalna długość całego ogłoszenia to około 2000 znaków (w przybliżeniu 325 słów). Oferty o takiej długości cieszą się zainteresowaniem większym nawet o 30%. Ogłoszenie o pracę warto zacząć od krótkiego wstępu, w którym zaprezentujemy najważniejsze informacje o firmie. Taki wstęp może zachęcić kandydata do przeczytania dalszej części oferty, nie jest jednak kluczowym elementem. Statystyczny użytkownik zwraca uwagę przede wszystkim na takie aspekty jak wynagrodzenie, opis stanowiska i wymagań oraz lista benefitów.

Opis stanowiska

Musimy pomyśleć o kilku głównych zadaniach i wyzwaniach, jakie czekają na potencjalnego pracownika i umieść je na górze listy. Nie wypisujemy wszystkich w najmniejszych szczegółach i unikamy wyrażeń takich jak „praca pod presją czasu” czy „podejmowanie decyzji w warunkach stresowych” – to tylko zniechęci kandydatów. Aby uatrakcyjnić naszą ofertę, możemy pokusić się o umieszczenie bardziej obrazowych wymagań i obowiązków. Większa ilość szczegółów sprawi, że na ofertę odpowiedzą odpowiedni kandydaci. Pisanie ogólnikami przyciągnie osoby, które niekoniecznie będą spełniały nasze oczekiwania.

Szkolenie online – ABC kadrowca – od zatrudnienia do zwolnienia pracownika

Opis wymagań

Ważne, aby opis wymagań nie był przeładowany informacjami. Zanim zaczniemy opisywać swoje wymagania i oczekiwania, musimy zastanowić się, które z nich są dla nas najważniejsze, by znaleźć takich pracowników, którzy będą maksymalnie odpowiadać naszym potrzebom. Jeśli w opisie stanowiska znajdzie się zbyt wiele wymagań, to potencjalni kandydaci szybko się zniechęcą, dochodząc do wniosku, że nie są w stanie spełnić ich wszystkich lub będą uważać, że płaca nie jest adekwatna do wygórowanych wymagań. Musimy pamiętać też, by uwzględnić zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie. Musimy uważać na sformułowania typu „preferowane” lub „mile widziane” – wielu kandydatów po prostu je ignoruje. Jeśli nie chcemy tracić czasu na przeglądanie zgłoszeń, które całkowicie nie odpowiadają wymaganiom, musimy precyzyjnie określić, kogo szukamy na stanowisko.

Korzyści dla pracownika

Oferta musi być atrakcyjna dla kandydata - to znaczy, że nie może opierać się jedynie na wymaganiach i oczekiwaniach. Musi zawierać również informacje o korzyściach dla aplikującego. Tworząc listę takich benefitów, musimy uwzględnić potrzeby potencjalnych pracowników na tym stanowisku. Dla każdego ważne będzie coś innego, dlatego lista korzyści powinna być maksymalnie różnorodna. Nie obiecujmy jednak rzeczy, których nie jesteśmy w stanie zapewnić. Jeśli pracownik rozpocznie współpracę z naszą firmą i odkryje, że nie jesteśmy w stanie spełnić jego oczekiwań lub kłamaliśmy w ofercie, to najprawdopodobniej nie utrzymasz go na długo, a przy tym poważnie zaszkodzimy swojemu wizerunkowi.

Wynagrodzenie

To czy wynagrodzenie powinno być jawne, czy nie, jest kwestią sporną. Ogólnie rzecz biorąc, umieszczanie wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniu o pracę ma swoich zwolenników i przeciwników. Każda ze stron ma silne argumenty i trudno się z nimi nie zgodzić, dlatego powinniśmy uwzględnić przede wszystkim specyfikę stanowiska, na które poszukujesz kandydata i na tej podstawie zdecydować, ile informacji chcemy ujawnić. Najbezpieczniejszą opcją w wielu przypadkach jest podanie widełek płacowych. Badania pokazują, że oferty z jawną wysokością zarobków, nawet w formie widełek, cieszą się większym zainteresowaniem kandydatów.

Inne aspekty

Dane kontaktowe

Oferta musi budzić zaufanie kandydatów, dlatego nie zapomnijmy umieścić w niej nazwy firmy i prawdziwych danych kontaktowych. Najlepiej, żeby był to adres mailowy, adres siedziby, numer telefonu oraz imię i nazwisko osoby kontaktowej. Im więcej takich informacji umieścisz w ogłoszeniu, tym będzie ono wiarygodniejsze.

Warunki zatrudnienia

Czyli na jakiej umowie jesteśmy gotowy zatrudnić pracownika. Najbardziej atrakcyjna jest oczywiście umowa o pracę, jednak nie wszyscy pracodawcy chcą lub mogą ją zaoferować. Obecnie firmy, które oferują pracę na etat, mają zdecydowaną przewagę nad konkurencją.

Język ogłoszenia

Ważnym czynnikiem, który wpływa na odbiór i skuteczność ogłoszenia, jest także jego język. Wiele branż posługuje się językiem wewnętrznym, czyli korporacyjnym, zrozumiałym dla wąskiego grona odbiorców. Osoby, które nie znają specyfiki miejsca pracy, mogą nie zrozumieć w pełni, czego oczekuje od nich potencjalny pracodawca. W efekcie bardzo często kandydat się zniechęca i rezygnuje z aplikowania na stanowisko lub źle interpretuje informacje i wysyła CV, uznając, że spełnia kryteria. Z drugiej strony specyficzne i branżowe słownictwo może przyciągnąć specjalistów, na których nam zależy. Mało który pracodawca, tworząc ogłoszenie, myśli też o takich jego elementach jak chwytliwy slogan. Tymczasem dobre hasło reklamowe może przyciągnąć uwagę kandydatów, a przy tym zachęcić ich do aplikowania na dane stanowisko.

Wygląd ogłoszenia

Informacje w ogłoszeniu o pracę najlepiej wypunktować, a nie tworzyć ściany tekstu. W ten sposób oferta stanie się przejrzysta i czytelna. Wiele portali ogłoszeniowych daje możliwość dołączenia do ogłoszenia również elementu graficznego. Oczywiście może być to standardowo logo firmy, ale warto też załączyć zdjęcie zespołu w czasie pracy lub na wyjeździe integracyjnym. Wykorzystane materiały graficzne mogą oddawać charakter stanowiska, a także naszej firmy. W przypadku ofert, które umieszczasz na portalach społecznościowych, musimy pamiętać, że trafiają one głównie do młodszych odbiorców, a Ci chętniej przeczytają ogłoszenie, które ma atrakcyjny wygląd. Oznacza to, że warto poświęcić chwilę na odpowiedni wygląd posta, w którym informujemy o rekrutacji. Możemy zaprosić swoich pracowników do współtworzenia oferty lub poprosić ich o zrecenzowanie już napisanej. Oni najlepiej ocenią, czy jest atrakcyjna, a nawet mogą zwrócić uwagę na takie aspekty, które nam wydają się nieznaczące. Ponieważ w wielu branżach mamy do czynienia z sytuacją, w której więcej jest ofert niż chętnych na nie, pracodawcy muszą bardzo się postarać, by to właśnie ich ogłoszenie zainteresowało kandydatów. Dlatego musimy przemyśleć dokładnie, co i w jaki sposób chcemy napisać swojej ofercie. Mamy nadzieję, że dzięki tym wskazówka już wiesz, jak napisać dobre ogłoszenie o pracę.

Zapraszamy również do przeczytania: jak założyć PUE ZUS.

Kalina Kaczmarek
Kalina Kaczmarek

Trener

Ekspert prawa pracy z 20 letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo - szkoleniową w zakresie "twardego HR". W latach 2001-2018 była pracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku, na stanowiskach inspektora pracy a następnie starszego inspektora pracy. Doświadczony trener współpracujący z firmami szkoleniowymi, specjalizuje się w problematyce prawnej ochronie pracy, doradca i stały współpracownik wielu przedsiębiorstw i instytucji.