Biogram zawodowy – jak napisać za pomocą chat GPT?

Biogram zawodowy – jak napisać za pomocą chat GPT?

BIO zawodowe to zbiór najważniejszych informacji o naszych umiejętnościach, zdobytej wiedzy, doświadczeniu zawodowym, zainteresowaniach i prowadzonej działalności. To (najczęściej) wirtualna wizytówka, która kreuje nasz wizerunek w sieci. Dobrze stworzone BIO zawodowe pozwala wyróżnić się z tłumu i budować wizerunek eksperta. Jak stworzyć profesjonalny biogram za pomocą sztucznej inteligencji? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej. 

Spis treści:

Czym jest biogram zawodowy?

BIO zawodowe, inaczej nazywane może być biogramem, notką biograficzną lub opisem biograficznym, to forma przedstawienia się. To krótki tekst, w którym opisujemy siebie, swoje dokonania, nagrody, wyróżnienia i doświadczenie zawodowe. Celem BIO jest zainteresowanie odbiorcy Twoją osobą. Ten krótki tekst ma zachęcić odbiorców do pozostania z Tobą na dłużej, zapoznania się z Twoim doświadczeniem i wykształceniem. Ostatecznie ma ono zachęcić do nawiązania kontaktu w celu podjęcia współpracy lub zatrudnienia.

Jak powinno wyglądać i co powinno zawierać profesjonalne podsumowanie zawodowe?

Rozpoczynając pracę nad własnym BIO zawodowym, należy pamiętać, że ta krótka treść składa się z kilku bardzo istotnych elementów. Aby Twój biogram prezentował się profesjonalnie już od pierwszych chwil, pamiętaj, aby umieścić w nim:

  • zdjęcie – pamiętaj, aby wybrać profesjonalne zdjęcie, które doskonale przedstawia Twój wizerunek. Postaw na zdjęcie wysokiej jakości, na którym jest dobrze widoczna Twoja twarz,
  • profesjonalny i dobrze zredagowany opis,
  • dane kontaktowe,
  • linki do Twoich stron, kont w social media lub innej twórczości, którą chcesz się pochwalić w BIO zawodowym,
  • opcjonalnie odpowiednie hasztagi.

Profesjonalny biogram zawodowy powinno zawierać informacje takie jak:

  • imię i nazwisko,
  • informacje związane z wykształceniem – ukończone studia, zdobyte tytuły naukowe, wyuczony zawód. W tym punkcie należy krótko opisać swoje dokonania związane z nauką, warto również zawrzeć tu informacje na temat udziału w konferencjach lub zdobytych nagrodach czy wyróżnieniach w świecie nauki,
  • informacje o zatrudnieniu – należy tutaj zawrzeć treści mówiące o pełnionej funkcji, piastowanym stanowisku, wykonywanych obowiązkach. W tym punkcie należy przedstawić swoje doświadczenie zawodowe. Zwróć również uwagę na to ile lat związany, jesteś z daną branżą. Pamiętaj, aby skupić się jedynie na tych informacjach, które pasują do sytuacji i okoliczności,
  • informacje o Tobie – opisz, dlaczego zajmujesz się danym obszarem w swojej pracy, jaki masz cel zawodowy i misję w swoim życiu zawodowym, przedstaw swoje aspiracje zawodowe. To część BIO, w którym możesz zastosować bliski Ci cytat lub sentencję,
  • kompetencje i umiejętności – to idealne miejsce, aby przedstawić swoje umiejętności, zdobytą wiedzę i cechy charakteru, które umożliwiają Ci rozwój. Opisz swoje talenty, odbyte kursy i staże, przedstaw zdobyte certyfikaty. Opisz swoje osiągnięcia poprzez dokonania, przedstawienie statystyk, podaj informację na temat realizowanej liczby projektów lub inne ważne informacje,
  • dokonania – to tutaj przedstaw swoje zrealizowane projekty, pochwal się wydanymi publikacjami, występami, zdobytymi nagrodami. To miejsce na opis swoich dokonań i sukcesów,
  • zainteresowania i hobby – pamiętaj, aby w swoim BIO zawodowym umieścić również informację na temat swoich pasji i zainteresowań. Opisz krótko Swoje ulubione aktywności w czasie wolnym. Te szczere informacje ocieplą Twój wizerunek i wyróżnią Cię spośród innych,
  • lokalizacja – podaj tutaj informację o miejscowości Twojego zamieszkania. W przypadku, gdy prowadzisz własną firmę to również dobre miejsce, aby pokrótce opisać historię Swojej marki oraz podać podstawowe informacje o oferowanych produktach,
  • dane kontaktowe – podaj aktualny numer telefonu oraz adres e-mail,
  • znajomość języków obcych,
  • linki do swojej strony internetowej lub kont w mediach społecznościowych.

Pamiętaj, że biogram zawodowy to krótki i zwięzły tekst, który ma przedstawić Twoje dobre strony, wiedzę i kompetencje. To tekst, który musi być zoptymalizowany i przedstawiony w przyjaznej dla odbiorców formie. Pamiętaj, aby nie powielać tego samego co w CV. Przy tworzeniu biogramu użyj innych słów i sformułowań.

UWAGA – długość BIO dopasuj do miejsca, w którym chcesz opublikować przygotowaną treść. Biogram tworzony z myślą o publikacji w mediach społecznościowych może zawierać około 150 znaków – to najkrótsza forma BIO. Jeżeli tworzysz BIO zawodowe, które ma być dołączone do Twojej publikacji lub na Linkedin stwórz notatkę biograficzną o średniej długości. Długą formę biogramu wykorzystać możesz, tworząc własną stronę internetową. Przygotowany tekst możesz umieścić w zakładce “o mnie”.

Niezależnie od długości tekstu, pamiętaj, aby zachęcić potencjalnych odbiorców do nawiązania właśnie z Tobą współpracy lub zatrudnienia Cię.

Na co przede wszystkim zwracają uwagę pracodawcy przy ocenie BIO zawodowego?

Pracodawcy podczas procesu rekrutacji zwracają uwagę na kompetencje i doświadczenie zawodowe, ale również sumienność, rzetelność i dyscyplinę. Co więcej, pracodawcy podkreślają, że spójność, czytelność i względy estetyczne są również ważne. Starając się o pracę, należy przedstawić się z jak najlepszej strony. W początkowym etapie poszukiwania pracownika rekruterzy i pracodawcy dokonują selekcji potencjalnych kandydatów, jedynie z nadesłanych CV, biogramów i innych niezbędnych dokumentów. Jeżeli przesłane BIO zawodowe zostało przygotowane w sposób spójny i rzetelny to, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie zostanie ono odrzucone już podczas przeglądania nadesłanych zgłoszeń.

Dodatkowo pracodawcy zwracają dużą uwagę na Twoje kompetencje, doświadczenie, zdobytą wiedzę i chęć nauki. Dlatego tak ważne jest, aby te wszystkie informacje zostały opisane w BIO zawodowym w sposób prawidłowy i czytelny. Pracodawcy i rekruterzy dużą wagę przywiązują również do języka i formy tekstu. Tworząc biogram, pamiętaj, aby zastosować odpowiedni język.

Jak stworzyć biogram zawodowy przy pomocy chat GPT – polecenia, komendy dla AI

Jak stworzyć życiorys za pomocą sztucznej inteligencji? Aby przygotować krótki opis za pomocą czatu GPT zacząć należy od przygotowania niezbędnych informacji. Zbierz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące Twoich kompetencji, doświadczenia, obowiązków itp. a następnie spisz je na kartce, w notatniku lub innym dokumencie, aby mieć je “pod ręką”.

Następnie spróbuj przeczytać i dokonać selekcji informacji i ich odpowiedniego rozmieszczenia. Na tym etapie tworzone przez Ciebie BIO jest jedynie ogólnym szkicem i zarysem całości.  W kolejnym etapie należy zastanowić się, kto będzie odbiorcą Twojego BIO i w jakim miejscu zostanie ono opublikowane. Dodatkowo określ cel, dla którego tworzysz swój biogram. Jest to niezbędne, aby tak krótki tekst mógł oczarować potencjalnego pracodawcę i wzbudzić w nim chęć nawiązania kontaktu właśnie z Tobą.

Będąc na etapie tworzenia opisu biograficznego, zapoznaj się z przykładami takich tekstów, które dostępne są w Internecie. Warto tutaj określić branżę, w której pracujesz na co dzień – pozwala to zastosować odpowiedni język i nomenklaturę. Podczas tworzenia biogramu pamiętaj, aby tworzyć go w pierwszej lub trzeciej osobie.

Dopiero teraz nadszedł czas, aby z pomocą przyszła Ci sztuczna inteligencja. Posiadasz już szkic swojego BIO oraz najważniejsze informacje. Czat GPT pomoże Ci sprawić, aby Twoje BIO było atrakcyjne i konkurencyjne. Dzięki temu Twój biogram wyróżni się na tle innych kandydatów.

Korzystając z narzędzia jakim jest chat GPT, pamiętaj, aby:

  • tworzyć polecenia w sposób jasny i precyzyjny,
  • wpisać jasno określić cel. Napisz, w jakim celu tworzysz swój biogram,
  • określ najważniejsze wytyczne – długość tekstu, jego formę, język,
  • podaj niezbędne dane – kwalifikacje, udział w konferencjach, zdobyte nagrody i inne.

Tworząc biogram zawodowy za pomocą sztucznej inteligencji, pamiętaj, aby Twój opis był jak najbardziej precyzyjny – to wtedy otrzymasz najlepsze efekty. Po otrzymaniu idealnej treści pamiętaj, aby dokładnie przeanalizować napisane przez czat GPT słowa. Wyeliminuje ewentualne nieprawidłowości, popraw błędy i dokładnie zweryfikuj wszystkie informacje.

Przydatne komendy dla AI, których można używać podczas tworzenia BIO zawodowego:

  • “Poszukuje pracy. Tworzę BIO zawodowe na Linkedin. Przepisz podane treści i uatrakcyjnij je. Napisz tekst w profesjonalnym stylu…”
  • “Tworzę BIO zawodowe na swoją witrynę internetową. Przepisz podany tekst i uatrakcyjnij go. Napisz tekst w stylu swobodnym. Tekst ten powinien zawierać następujące treści…”
  • “Z podanych treści stwórz BIO zawodowe na stanowisko managera restauracji, które dołącze do CV. Uatrakcyjnij treść. Tekst napisz w formalnym stylu. Uwzględnij podane informacje…”

Podsumowanie

Podsumowując, należy zadbać, aby biogram zawierał wszystkie niezbędne informacje mówiące o doświadczeniu zawodowym, kwalifikacjach, wykształceniu i osiągnięciach. Ta krótka notatka pozwoli poznać Cię bliżej i zapoznać się z Twoimi osiągnięciami. Po stworzeniu treści za pomocą sztucznej inteligencji należy dokładnie je sprawdzić i wyeliminować ewentualne błędy.

Chcesz rozwijać swoją wiedzę na temat kadr?

Kliknij grafikę poniżej i zapisz się na Kadrowe Środy

Adam Parysz
Adam Parysz

Trener

Trener, archiwista, inspektor ochrony danych koordynator dostępności oraz audytor. Praktyk, nie teoretyk. Jestem również właścicielem firmy AMP Trainers’ Hub z siedzibą w Katowicach. Karierę trenerską rozpocząłem w 2013 roku. Od tego czasu na sali szkoleniowej spędziłem 10 954 godzin szkoleniowych, szkoląc łącznie ponad 12 tysięcy osób. Mam przyjemność szkolić zarówno urzędy centralne, jednostki samorządu terytorialnego wszystkich szczebli oraz firmy sektora prywatnego. Prywatnie zafascynowany dostępnością (zwłaszcza cyfrową), a także fotograf, podróżnik i miłośnik architektury