1. Zmiany w ustalaniu wysokości dotacji i aktualizacji– wykluczenie art. 43 ust. 5 ustawy! – Wykluczenia w wydatkach bieżących (m. in. nagrody , wydatki na dzieci z Ukrainy)
2. Wniosek o udzielenie dotacji (wprowadzenie danych do SIO) – konsekwencje jego niezłożenia
3. Prawidłowość naliczenia podstawy służącej wyliczeniu dotacji – podstawowa kwota dotacji.
4. Obliczanie wysokości dotacji na 2024 r. – przykłady praktyczne. Definicja pojęcia wydatków bieżących, rodzaje wydatków przyjmowanych do obliczenia podstawy udzielenia dotacji – czy uwzględniać wydatki na odpis na fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli emerytów i rencistów, świetlice szkolne, wydatki na wydziały edukacyjne w urzędzie JST, dowożenie uczniów do szkół
5. Subwencja a jej wpływ na wysokość dotacji dla niepełnosprawnych dzieci. Analiza metryczki oświatowej (wskaźnik Di i jego wpływ na wysokość subwencji).
6. Obliczanie wysokości kwot przewidzianych w części oświatowej subwencji ogólnej dla JST – proponowany sposób obliczenia – przykłady praktyczne.
7. Subwencja oświatowa na dzieci w wieku 6 lat i wyżej, objętych wychowaniem przedszkolnym – czy i kiedy ma to wpływ na sposób naliczania dotacji oświatowych lub ich wysokość?
8. Dotacja dla dzieci w przedszkolu a wczesne wspomaganie rozwoju.
9. Pojęcie statystycznej liczby uczniów samorządowych – służącej do wyliczenia dotacji na jednego ucznia.
10. Jak ustalać rzeczywistą liczbę uczniów dotowanych? – dzień miesiąca czy cały miesiąc? Czy na ucznia, który został zapisany w trakcie miesiąca (np. 20 dnia danego miesiąca) przysługuje dotacja w pełnej wysokości czy proporcjonalnie do ilości dni?
11. Wpływ przepisów dotyczących aktualizacji dotacji i ograniczeń wzrostu lub spadku dotacji na rozliczenia między gminami.
12. Pojęcie wskaźnika „zwiększającego”.
13. Sposób dokonywania wyrównania lub potrącania dotacji po aktualizacji.
14. ZMIANY W USTALANIU WYSOKOŚCI DOTACJI – wykluczenie art. 43 ust. 5 ustawy!
15. Przeznaczenie dotacji:
- sposób i termin ich wykorzystania,
- rodzaje zadań dotowanych szkół, przedszkoli i placówek, na które może być przeznaczana dotacja,
- finansowanie zadań organu prowadzącego,
- zasady ustalania wysokości i dokumentowanie pobrania wynagrodzenia osoby prowadzącej jednostkę oświatową, będącej jej dyrektorem,
- ograniczenia wysokości wynagrodzeń,
16. Obowiązek wyodrębnienia przez JST wydatków na realizację zadań wymagających specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży – przykładowe wyliczenia.
17. Obowiązek rozliczenia przez podmioty dotowane dotacji na realizację specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży. Obowiązek zwrotu dotacji otrzymanej na uczniów z orzeczeniami niewykorzystanej do końca roku.
18. Wykazywanie wydatków na kształcenie specjalne – podejście praktyczne.
19. Wzory zawarte w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych – przykłady rozwiązania (warsztaty).
20. Metody wykazywania wydatków na kształcenie specjalne przez szkoły samorządowe.
21. Co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne, (pomoce dydaktyczne, koszty wspólne, wynagrodzenia nauczycieli specjalistów, wykazywanie wynagrodzeń innych nauczycieli i obsługi/administracji, wydatki bieżące.
22. Zapisy orzeczenia o kształceniu specjalnym a wydatki ponoszone na kształcenie specjalne przez przedszkole/szkołę.
23. Rejestracja wydatków – dedykowane rozdziały klasyfikacji budżetowej.
24. Podział kwoty na kształcenie specjalne – mała metryczka.
25. Wykazanie wydatków na kształcenie specjalne w samorządzie w przypadku kontroli RIO.
26. Subwencja na kształcenie specjalne jako punkt odniesienia do ponoszonych wydatków. Weryfikacja danych przekazanych przez MEN.
27. Zmiana liczby uczniów w ciągu roku – skąd środki na sfinansowanie kształcenia specjalnego tych uczniów? Zmiana liczby uczniów w ciągu roku – czy można dokonywać przesunięcia środków zaplanowanych na kształcenie specjalne, gdy zmienia się liczba uczniów.
28. Środki na kształcenie specjalne ponoszone w placówkach samorządowych a dotacje udzielane przez samorząd dla placówek niepublicznych.
29. Podsumowanie i dyskusja. Odpowiedzi na pytania.