e-Doręczenia - Zmiany w doręczeniach elektronicznych, które wprowadził Minister Cyfryzacji
- 19 września 2023
Zmiany, które zostały wprowadzone przez Ministerstwo Cyfryzacji, powinny wywołać uśmiech na twarzach przedsiębiorców. To dzięki nim, osobiste wizyty w urzędzie, będzie można zamienić na wygodne e-Doręczenia, to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Od 10 grudnia 2023 roku, jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, a także związki metropolitalne i samorządowe zakłady budżetowe będą zobligowane do stosowania przepisów ustawy mówiącej o e-Doręczeniach.
Spis treści:
- Czym są e-Doręczenia?
- Uruchomienie skrzynki do elektronicznej korespondencji - Termin wdrożenia
- Jak otrzymać adres do e-Doręczeń?
- Skutki wprowadzenia e-doręczeń dla przedsiębiorców
Czym są e-Doręczenia?
Usługa e-Doręczeń pozwala wysyłać i odbierać korespondencję elektroniczną. Korespondencja elektroniczna jest tutaj równoważna z wysłaniem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Atutem tego rozwiązania jest to, iż z korespondencji elektronicznej możesz skorzystać w dowolnym miejscu, każdego dnia i o dowolnej porze. Niezbędne będą Ci do tego narzędzia takie jak:
- telefon,
- tablet,
- smartfon.
Kto będzie musiał posiadać skrzynkę do e-Doręczeń?
Ustawa mówi, że skrzynkę do e-Doręczeń zobligowani są posiadać przedsiębiorcy, którzy zarejestrowani są w CEIDG i KRS. Dodatkowo adres do e-Doręczeń posiadać muszą inne podmioty niepubliczne, które posiadają wpis do KRS. Mowa tutaj np. o fundacjach i stowarzyszeniach.
Warto tutaj zauważyć, że administracja publiczna i urzędy centralne rozpoczną obsługę e-Doręczeń już 10 grudnia 2023 roku. Należy tutaj podkreślić, że do 2029 roku każdy podmiot publiczny, wszystkie jednostki samorządu terytorialnego oraz sądy będą musiały stosować korespondencję urzędową za pomocą e-Doręczeń.
Uruchomienie skrzynki do elektronicznej korespondencji - Termin wdrożenia
Zależne jest to od daty rejestracji firmy w CEIDG lub KRS. Skrzynki do e-Doręczeń będą zakładane od razu przy rejestracji firm w przypadku, gdy działalność zostanie zarejestrowana po 10 grudnia 2023 roku (KRS) oraz od 1 stycznia 2024 roku (CEIDG).
Przedsiębiorca, który rozpoczął prowadzenie firmy przed wyżej wymienionymi datami, muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń i wpisać się do systemu. Należy przestrzegać tutaj określonych terminów. Wniosek ten do 10 marca 2024 roku muszą złożyć firmy z rejestru KRS. Firmy, które znajdują się w rejestrze CEIDG, mają czas do 30 września 2026 roku.
Więcej na ten temat dowiesz się z bezpłatnego webinaru: Doręczenie elektroniczne - nowy obowiązek od 10 grudnia 2023r.
Jak otrzymać adres do e-Doręczeń?
Aby otrzymać adres do e-Doręczeń i zarejestrować się w systemie należy wypełnić wniosek. Wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń może wypełnić każdy, kto chce ubiegać się o adres do e-Doręczeń. Przedsiębiorcy zaś, aby otrzymać adres do e-Doręczeń, muszą wypełnić wniosek o wpis lub aktualizację danych w rejestrze CEIDG lub KRS w określonym terminie.
Założenie adresu do e-Doręczeń jest równoznaczne z założeniem skrzynki. Skrzynka ta umożliwia wysyłanie oraz odbieranie korespondencji elektronicznej, która jest tak samo ważna, jak list polecony.
Czy można będzie zrezygnować z e-doręczeń?
Należy wiedzieć, że usługa e-Doręczeń dla obywateli nie jest obowiązkowa. Można zrezygnować z jej stosowania. W takim przypadku należy dostarczyć pismo za pomocą innych środków niż elektroniczny.
Do korzystania z e-Doręczeń zobligowane są natomiast podmioty publiczne, firmy i zawody zaufania publicznego tj. notariusz, prawnik czy doradca podatkowy.
Wszystkiego na temat rewolucyjnych zmian, które zajdą w zakresie e-Doręczeń dowiesz się ze szkolenia: E-doręczenia – rewolucyjne zmiany w 2023 roku - szkolenie online
Skutki wprowadzenia e-doręczeń dla przedsiębiorców
Pozytywne skutki wprowadzenia e-Doręczeń dla przedsiębiorców to bezpieczeństwo, komfort, oszczędność czasu, skuteczna i szybka komunikacja z urzędem oraz widoczny status korespondencji. Wybierając ten rodzaj korespondencji, masz pewność, że Twoja przesyłka zostanie dostarczona.
Atutem tego rozwiązania jest możliwość odbioru i wysyłania ważnych dokumentów przez Internet o dogodnej porze i w wybranych warunkach. Dzięki korzystaniu z usługi e-Doręczenia ominiesz kolejki w urzędach, a odpowiedź na Twoje dokumenty możesz uzyskać szybciej.
Zapraszamy na szkolenie: Doręczenie elektroniczne - nowy obowiązek od 10 grudnia 2023 r.