Jak założyć profil na PUE ZUS?
- 6 grudnia 2022
Założenie konta na ZUS PUE przez osoby, które jeszcze go nie posiadają, stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. Od stycznia 2023 r. wszyscy płatnicy składek będą bowiem mieć obowiązek posiadania konta na PUE ZUS. Jak założyć PUE ZUS w szybki i sprawny sposób?
Spis treści:
- Co to jest profil PUE ZUS?
- Kto może korzystać z PUE ZUS?
- Jakie korzyści niesie dla nas korzystanie z PUE ZUS?
- Jak założyć konto na PUE ZUS?
Co to jest profil PUE ZUS?
PUE ZUS, czyli Platforma Usług Elektronicznych udostępniana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych to serwis, który pozwala na załatwienie wielu spraw związanych z ZUS, bez konieczności wychodzenia z domu.
Kto może korzystać z PUE ZUS?
Z platformy PUE ZUS mogą korzystać:
- Osoby ubezpieczone - na przykład pracownicy, zleceniobiorcy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność;
- Płatnicy składek - na przykład: pracodawcy, zleceniodawcy;
- Świadczeniobiorcy - na przykład emeryci i renciści;
- Lekarze;
- Komornicy;
- Osoby uprawnione do Polskiego Bonu Turystycznego i przedsiębiorcy turystyczni;
Jakie korzyści niesie dla nas korzystnie z PUE ZUS?
Na dzień dzisiejszy, posiadanie profilu na PUE ZUS niesie same korzyści, a zakres tych korzyści jest uzależniony od tego, w jakim charakterze z tej Platformy korzystamy, bo byłoby nieprawdą, gdyby napisać, że ubezpieczony może złożyć wniosek i otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu. Dlaczego – bo ta usługa jest przeznaczona dla płatników składek. Wielokrotnie słyszymy określenia takie jak: konto płatnika, jego saldo, konto ubezpieczonego, subkonto, okres ubezpieczenia. I to wszystko jesteśmy w stanie w trybie podglądu obejrzeć sobie na PUE ZUS. I co najlepsze - bez wychodzenia z domu. Wystarczy urządzenie typu komputer, tablet, smartfon z dostępem do Internetu. To nie wszystko, bo możemy korzystać z PUE ZUS w sposób aktywny. Możemy składać wnioski o wydanie zaświadczeń określonego rodzaju i je odbierać na tej platformie. Płatnicy składek za pośrednictwem tej platformy mogą składać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe za swoich pracowników i innych ubezpieczonych. Można również rezerwować wizytę w dowolnej jednostce ZUS na określony dzień i godzinę, co wyeliminuje konieczność oczekiwania, gdybyśmy trafili na kolejkę oczekujących klientów. A od 18 września 2021 r. możemy sami automatycznie generować poświadczenia danych, ale w ściśle określonych przez ZUS sytuacjach. Należy pamiętać, że płatnicy składek mają obowiązek założyć profil na PUE ZUS do dnia 1 stycznia 2023 r. Gdy tego nie zrobi to ZUS założy ten profil w terminie do 31 stycznia 2023. Obowiązek ten jest związany z odchodzeniem przez ZUS z metody doręczania korespondencji za pośrednictwem poczty polskiej. Do tego celu będzie służyła Platforma Usług Elektronicznych.
Jak założyć konto na PUE ZUS?
Aby korzystać z zasobów i możliwości PUE ZUS, wcześniej musimy się zarejestrować. I do tej rejestracji też nie musimy udawać się do ZUS. Możemy to zrobić wykorzystując profil zaufany lub bankowość elektroniczną, lub oczywiście podpis elektroniczny. Możliwe jest również wykorzystanie e-dowodu.
Krok 1 – wybierz, w jaki sposób chcesz założyć profil
W celu zarejestrowania się w portalu PUE ZUS, na stronie głównej należy wybrać przycisk [Zarejestruj w PUE]. Następnie należy wybrać sposób rejestracji. Mamy do wyboru rejestrację: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Co do zasady ZUS udostępnia różne sposoby rejestracji. Można użyć profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo bankowości elektronicznej w banku, który podpisał porozumienie z ZUS. Można również samodzielnie wypełnić formularz rejestracji. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od wybranego sposobu. Jeśli nie mamy kwalifikowanego podpisu elektronicznego, profilu zaufanego, e-dowodu ani dostępu do systemu bankowości elektronicznej w banku, który podpisał porozumienie z ZUS, należy wybrać przycisk [Do rejestracji], a następnie wypełnić formularz elektroniczny. W takiej sytuacji wymagana będzie dodatkowa wizyta w oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu potwierdzenia danych. Powinna się ona odbyć w ciągu 7 dni od rejestracji. Do oddziału należy zabrać ze sobą dokument tożsamości.
Krok 2 – wprowadź dane
W formularzu rejestracyjnym podajemy standardowe dla wniosków urzędowych dane jak imię, nazwisko, PESEL, data urodzenia, adres e-mail. Można też podać numer telefonu. Jeśli wybierzemy rejestrację [Dla przedsiębiorców], należy wpisać również swój NIP. Warto pamiętać! Na stronie PUE ZUS wprowadzamy unikalny adres e-mail albo unikalny numer telefonu. Jeśli wprowadzimy adres e-mail, który jest już przypisany oraz zweryfikowany do innego profilu, to pojawi się komunikat, który uniemożliwia rejestrację. Podobnie jest z numerem telefonu. W przypadku korzystania z elektronicznych form rejestracji i potwierdzania tożsamości jak profil zaufany czy podpis elektroniczny, większość danych zostanie uzupełniona automatycznie. Podczas rejestracji należy również podać hasło.
Krok 3 - wybierz metodę identyfikacji i załóż profil
Wchodząc na stronę ZUS-u musimy podczas rejestracji profilu wybrać formę, w jaki sposób chcemy zidentyfikować swoją osobę. Na szczęście ZUS daje szeroki wachlarz wyboru. Jeśli ubezpieczony ma dostęp do metod identyfikacji elektronicznej, które są udostępnione przez login.gov.pl (np. profil zaufany, e-dowód), należy wybrać opcję [PROFIL ZAUFANY/LOGIN.GOV.pl]. Zostaniemy wtedy przekierowani na stronę https://login.gov.pl, na której można wybrać swoją metodę identyfikacji. Profil Zaufany Jeśli masz profil zaufany, wybierz opcję [Profil zaufany]. Zostaniesz przekierowany na stronę https://pz.gov.pl/. Zaloguj się tam na swój profil. E-dowód Jeśli mamy e-dowód (podpis osobisty), należy wybrać opcję [e-dowód] i narzędzie, za pomocą którego chcemy skorzystać z e-dowodu – smartfon z modułem NFC i aplikacją mobilną eDO App albo czytnik NFC podłączony do komputera. Aby skorzystać ze swojego e-dowodu trzeba będzie podać 6-cyfrowy numer CAN oraz 4-cyfrowy PIN. Następnie wyświetli się formularz elektroniczny. Kwalifikowany podpis elektroniczny, jeśli mamy kwalifikowany podpis elektroniczny, należy wybrać opcję [Twój wykwalifikowany podpis elektroniczny]. Zostaniemy przekierowani na stronę rejestracji przez kwalifikowany podpis elektroniczny. Następnie należy umieścić kartę w czytniku kart kryptograficznych i kliknąć [Podpisz oświadczenie]. Wybierz swój kwalifikowany podpis elektroniczny i podaj do niego PIN. Bankowość elektroniczna, jeśli mamy konto w banku, który świadczy usługę rejestracji w PUE ZUS, należy wybrać opcję [Twoja bankowość elektroniczna]. UWAGA! Przy rejestracji profilu potwierdzamy, że zapoznaliśmy się z regulaminem. To pole jest obowiązkowe. Gdy wprowadzimy wszystkie wymagane dane i zatwierdzimy regulamin, należy kliknąć przycisk [Zarejestruj profil]. W następnym kroku rejestracji trzeba będzie wprowadzić kod weryfikacyjny, który będzie wysłany na podany adres e-mail albo numer telefonu. W ostatniej fazie wyświetli się okno z informacją o pomyślnej rejestracji profilu. Szybki rozwój technologiczny ułatwia nam codzienne życie, dzięki czemu wiele spraw możemy załatwić z poziomu naszego komputera czy też telefonu. Jest to ogromne ułatwienie, ponieważ w dzisiejszych czasach nie każdy z nas ma czas na stanie w ogromnych kolejkach do urzędów. Dzięki takim rozwiązaniom możemy skrócić czas załatwiania danej sprawy i cieszyć się dostępem do nowoczesnych rozwiązań. Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, jak założyć profil PUE. Jeśli zależy Ci na rozwoju zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty szkoleń online, w której znajdziesz szkolenia księgowe.