Zasady gospodarowania i ewidencji środków trwałych, laptopów, zbiorów bibliotecznych i materiałów dydaktycznych w oświacie w 2024 r.

W tej chwili nie realizujemy szkolenia z tej tematyki. Jeżeli jesteś zainteresowany tym tematem daj nam znać a my skontaktujemy się z Tobą kiedy szkolenie znajdzie się w naszej ofercie!

    Program szkolenia

    1. Podstawy klasyfikacji aktywów jednostki do kategorii:

    • majątku trwałego;
    • pozostałych środków trwałych;
    • wartości niematerialnych i prawnych;
    • materiałów dydaktycznych;
    • zbiorów bibliotecznych.

    2. Gospodarowanie składnikami mienia ruchomego w jednostce oświaty:

    • zmiana miejsca użytkowania;
    • odłączenie części zestawu np. monitora;
    • przełączenie części między składnikami mienia ruchomego.

    3. Obiekt inwentarzowy środka trwałego i zakres środka trwałego:

    • pojedynczy obiekt inwentarzowy;
    • zbiorczy obiekt inwentarzowy;
    • sieciowy obiekt inwentarzowy;
    • wbudowany w inny środek trwały.

    4. Klasyfikacja budżetowa nakładów na środki trwałe stanowiące:

    • środki trwałe;
    • pozostałe środki trwałe;
    • środki dydaktyczne.

    5. Ewidencja laptopów użyczonych uczniom:

    • odmowa przyjęcia laptopa na własność;
    • przekazanie laptopa na własność;
    • użyczenie laptopa.

    6. Ewidencja obcych składników majątkowych jednostkach oświaty.

    7. Ewidencja nieodpłatnego otrzymania (darowizny) środków trwałych, zbiorów bibliotecznych i materiałów dydaktycznych.

    8. Zasady gospodarowania składnikami mienia ruchomego w jednostkach oświaty.

    9. Likwidacja środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w instytucji kultury.

    10. Zaprzestanie ujmowania w księgach rachunkowych mienia ruchomego.

    11. Ustalanie wartości zbędnych i zużytych składników mienia ruchomego składników mienia ruchomego: sprzedaż; nieodpłatne przekazanie, darowizna i likwidację.

    12. Zasady obowiązujące przy zbywaniu składników mienia ruchomego w trybie konkurencyjnym – procedura:

    • sprzedaż (przetarg, aukcja negocjacje);
    • nieodpłatne przekazanie;
    • darowizna;
    • sprzedaż mienia pracownikowi.

    13. Zagadnienia problemowe związane ze środkami trwałymi, m.in.:

    • jak ująć w ewidencji zabawki zakupione do nauki?
    • czy podręczniki i ćwiczenia kupowane uczniom w ramach dotacji ministerialnej zwiększają wartość księgozbioru bibliotecznego?
    • jak należy prowadzić ewidencję księgową ww. podręczników i ćwiczeń?
    • czy pomoc dydaktyczną zakupioną przez szkołę tj. monitor interaktywny o wartości 17.600 zł można sfinansować z wydatków bieżących paragraf 4240?
    • jak ująć w ewidencji tablice ścierne?
    • ewidencja placu zabaw, boiska i obiektów małej architektury.

    14. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.