Stosowanie przepisów RODO w archiwach zakładowych i składnicach akt - szkolenie online

W tej chwili nie realizujemy szkolenia z tej tematyki. Jeżeli jesteś zainteresowany tym tematem daj nam znać a my skontaktujemy się z Tobą kiedy szkolenie znajdzie się w naszej ofercie!

    Szkolenie skierowane jest do: pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie archiwów zakładowych/składnic akt.

    Cel szkolenia:

    Szkolenie ma na celu naświetlić zagadnienia związane z ochroną danych osobowych w procesie archiwizacji dokumentów i ich przechowywania w archiwum zakładowym/składnicy akt.

     

    Program szkolenia

    1. Podstawowe przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją w Podmiocie:

    • Przepisy archiwalne
    1. ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
    2. rozporządzenia wykonawcze do ustawy
    • Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych
    1. krajowe (UODO)
    2. unijne (RODO)

    2. Ochrona danych osobowych zawartych w dokumentacji:

    • Dokumentacja dot. przetwarzania danych osobowych
    • Zbiory danych osobowych i upoważnienia do ich przetwarzania
    • Ograniczenia praw osób których dane dotyczą w związku z gromadzeniem akt w archiwach zakładowych/ składnicach akt

    3. Nowe obowiązki archiwów zakładowych i składnic akt w zakresie ochrony danych osobowych:

    • Obowiązek przyjmowania, rejestrowania i przechowywania sprostowań i uzupełnień
    • Prawa osób wynikające z RODO, a ograniczenia ich stosowania w archiwum zakładowym/ składnicy akt:
    • Ograniczenie prawa do bycia zapomnianym
    • Ograniczenie prawa do sprostowania
    • Ograniczenie prawa dostępu do danych
    • Obowiązek nie ingerowania w materiały archiwalne
    • Zapewnienie dostępu do danych w celach naukowych i archiwalnych

    4. Funkcjonowanie archiwum zakładowego a ochrona danych osobowych:

    • Organizacja, lokal i zadania archiwum zakładowego
    • Uprawnienia archiwisty w zakresie dostępu do danych osobowych
    • Przechowywanie i zabezpieczanie dokumentacji zgromadzonej w archiwum zakładowym oraz prowadzenie jej ewidencji
    • Bezpieczeństwo danych osobowych w archiwum
    • Stosowanie pseudonimizacji i anonimizacji w sytuacji udostępniania akt
    • Stosowanie pseudonimizacji i anonimizacji w sytuacji wypożyczania akt poza instytucję
    • Zawieranie umów pomiędzy instytucją a użytkownikiem zakazujących dalszego przetwarzania danych przez osobę korzystającą z dokumentów
    • Prowadzenie rejestru sprostowań i uzupełnień oraz zgłoszonych praw osób których dane dotyczą
    • Prowadzenie rejestru zawartych umów
    • Obowiązek usunięcia danych osobowych po ustaniu celu przetwarzania a archiwizacja
    • Prawo do „bycia zapomnianym” a przetwarzanie danych dla celów archiwalnych
    • Udostępnianie dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym
    • Kwalifikacja archiwalna dokumentacji a obowiązek usuwania danych osobowych
    • Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej (papierowej i elektronicznej) po upływie obowiązujących okresów jej przechowywania w kontekście przepisów RODO
    • Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwów państwowych

    5. Dyskusja.