Dotacje udzielane zgodnie z ustawą o finansowaniu zadań oświatowych - zmiany od 1 stycznia 2025 r.

Dotacje udzielane zgodnie z ustawą o finansowaniu zadań oświatowych - zmiany od 1 stycznia 2025 r.

Przedszkola, szkoły i placówki oświatowe sklasyfikowane w polskim systemie oświaty mogą funkcjonować jako podmioty publiczne oraz podmioty niepubliczne. O publiczności danej placówki stanowią przepisy Prawa oświatowego (art. 13 ust. 1-5). Wskazują one cechy, jakie muszą charakteryzować publiczną placówkę oświatową. Wypełnianie tych standardów jest sprawdzane w ramach nadzoru pedagogicznego. Sprawdź szczegóły ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Spis treści:

Kto może dostać dotację zgodnie z ustawą o finansowaniu zadań oświatowych?

Organom prowadzącym (innym niż jednostki samorządu terytorialnego – dalej JST) przysługuje prawo do otrzymania dotacji z budżetów właściwych JST.

Gminy mają obowiązek dotować publiczne i niepubliczne:

  • przedszkola, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi,
  • inne formy wychowania przedszkolnego (punkty przedszkolne, zespoły wychowania przedszkolnego),
  • oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych,
  • szkoły podstawowe, w tym integracyjne i z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.

Powiaty mają obowiązek dotować publiczne i niepubliczne:

  • szkoły podstawowe specjalne,
  • szkoły ponadpodstawowe, w tym z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi,
  • szkoły sportowe i mistrzostwa sportowego,
  • młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
  • młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
  • specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,
  • specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania,
  • ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze,
  • bursy,
  • domy wczasów dziecięcych.

Samorząd województwa ma obowiązek dotować szkoły przypisane powiatom, ale o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym.

Ustalenie wysokości dotacji oświatowej następuje w dwójnasób:

- na podstawie obliczenia podstawowej kwoty dotacji (art. 12 u o f.z.o.);

- według wag kwot potrzeb oświatowych.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Kliknij grafikę poniżej i poznaj program szkolenia: Kontrola i nadzór wydatkowania dotacji wynikające z ustawy o finansowaniu zadań oświatowych

Jak, kiedy i do kogo złożyć wniosek o udzielenie dotacji dla placówki oświatowej?

Placówka oświatowa składa wniosek o udzielenie dotacji zgodnie z uchwałą organu stanowiącego (rady gminy, powiatu). Uchwała ta ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, uczniów objętych branżowym szkoleniem zawodowym lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 34 ust. 2, oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.

Wniosek składa się do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji do organu, w którym uzyskano zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru placówek oświatowych (art.168 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe).

Terminy przekazywania dotacji

Dotacje przekazywane są na rachunek bankowy przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły, branżowego centrum umiejętności lub placówki lub zespołu szkół lub placówek, w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym że części za styczeń i za grudzień są przekazywane w terminie odpowiednio do dnia 20 stycznia oraz do dnia 15 grudnia roku budżetowego; w przypadku dotacji, o której mowa w art. 31 ust. 1, liczba części należnej dotacji jest równa liczbie miesięcy, w których prowadzony jest dany kwalifikacyjny kurs zawodowy.

wynajem pomieszczeń szkolnych

Jak ustalić poprawnie PKD (podstawową kwotę dotacji) dla przedszkoli?

W celu poprawnego ustalenia PKD należy uwzględnić kwotę wydatków bieżących zaplanowanych na rok budżetowy na prowadzenie przez gminę przedszkoli, z wyłączeniem przedszkoli specjalnych i przedszkoli, w których zaplanowane wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przekraczają 50% ich zaplanowanych wydatków bieżących, pomniejszonych o:

  1. zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w tych przedszkolach, stanowiące dochody budżetu gminy,
  2. zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy opłaty za wyżywienie w tych przedszkolach, stanowiące dochody budżetu gminy,
  3. sumę iloczynów odpowiednich przewidzianych na rok budżetowy kwot potrzeb oświatowych dla gminy na uczniów niepełnosprawnych zdanymi rodzajami niepełnosprawności w przedszkolach oraz statystycznej liczby uczniów niepełnosprawnych z danymi rodzajami niepełnosprawności w tych przedszkolach,
  4. zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy wydatki bieżące finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na prowadzenie tych przedszkoli,
  5. iloczyn przewidzianej na rok budżetowy kwoty potrzeb oświatowych dla gminy na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu oraz statystycznej liczby dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w tych przedszkolach,
  6. iloczyn przewidzianej na rok budżetowy kwoty potrzeb oświatowych dla gminy na uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolu oraz statystycznej liczby uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tych przedszkolach,
  7. zaplanowane na rok budżetowy w budżecie gminy wydatki bieżące na realizację programów rządowych, o których mowa w art. 90u ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą o systemie oświaty", w tych przedszkolach

- i podzielonych przez statystyczną liczbę uczniów w tych przedszkolach pomniejszoną o statystyczną liczbę uczniów niepełnosprawnych w tych przedszkolach.

(art. 12 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

UWAGA - ważne w 2025 r

W 2025 r. przy ustalaniu statystycznej liczby dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o której mowa w art. 11 u.f.z.o., uwzględnia się dzieci i uczniów będących obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie niniejszej ustawy albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24.02.2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa.

Jak ustalić kwotę dotacji dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego?

W celu poprawnego wyliczenia dotacji dla dziecka niepełnosprawnego należy zsumować przewidzianą kwotę potrzeb oświatowych na takiego ucznia niepełnosprawnego dla gminy.

Do naliczenia dotacji należy uwzględnić wszystkie cechy takiego dziecka:

  • rodzaj niepełnosprawności,
  • liczbę realizowanych godzin wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, oddziałach przedszkolnych innych niż oddziały integracyjne i specjalne w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego),
  • wiek dziecka – czy jest to 6 lat i więcej lub 2-5 lat;
  • rodzaj placówki wychowania przedszkolnego, do której uczęszcza – samodzielne przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej czy też inna forma wychowania przedszkolnego;
  • miejsce zamieszkania (miasto, gmina czy teren wiejski lub małe miejscowości do 5 tys. mieszkańców)
  • wielkość placówki:

P97 = 0,034 dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego;

P98 = 0,333 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w którego skład wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu, jest równa 1 lub jest wyższa niż 1 i nie przekracza 60,

P99 = 0,172 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w którego skład wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 60 i nie przekracza 150,

P100 = 0,084 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w którego skład wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250,

P101 = 0,042 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w którego skład wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350,

P102 = 0,023 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w którego skład wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 350;

P103 = 0,344 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci jest równa 1 lub jest wyższa niż 1 i nie przekracza 75;

P104 = 0,206 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 75 i nie przekracza 150;

P105 = 0,118 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250;

P106 = 0,072 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350;

P107 = 0,051 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 350.

Przykład obliczenia kwoty dotacji dla oświaty

Dziecko w wieku 4 lat, w samodzielnym przedszkolu, w oddziale ogólnodostępnym, na terenie wiejskim z autyzmem i opinią o WWR, liczba godzin wsparcia 7, placówka 100 uczniów.

Standard „A” wynosi 9 477,161 zł przy wskaźniku Di=1

Dotacja dla takiego dziecka będzie to suma wag:

P 71 = 0,68 – kwota dla dzieci 2-5 lat w przedszkolach;

P 75 = 0,14 – dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców;

P 89 = 7,1 – dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach w oddziałach innych niż oddziały integracyjne i specjalne, oddziałach przedszkolnych innych niż oddziały integracyjne i specjalne w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), dla których liczba godzin wsparcia jest większa niż 5 godzin i mniejsza niż 10 godzin lub równa 10 godzinom;

P 93 – 0,84 – dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolach,

P 97 – 0,034 – dla dzieci w przedszkolach;

P 104 – 0,206 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 75 i nie przekracza 150.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Kliknij grafikę poniżej i poznaj program szkolenia: Praktyczne ustalanie podstawowej kwoty dotacji (PKD) dla publicznych i niepublicznych placówek wychowania przedszkolnego prowadzonych przez inne organy niż JST ze szczególnym uwzględnieniem zmian od 1 stycznia 2025 r.

Jak ustalić kwotę dotacji na wczesne wspomaganie rozwoju?

Prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, które zgodnie z art. 127 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, niezależnie od dotacji, o których mowa w art. 16-21, art. 25 ust. 1 i 2, art. 26 ust. 1 i art. 28-30, dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości równej przewidzianej kwocie potrzeb oświatowych na takie dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju odpowiednio dla gminy lub powiatu.

W celu ustalenia kwoty dotacji na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka należy pomnożyć:

- kwotę standardu „A” równą w 2025 r. 9 477,191 zł

- wskaźnik Di ustalony dla JST;

- oraz wagę P93 = 0,840 dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych (na podstawie opinii, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz opinii, o których mowa w art. 315 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe)

W 2025 roku kwota na WWRD przy wskaźniku Di=1 wynosi:

  • rocznie – 7 960,84 zł x zwiększenie o 0,9% = ~8 032,50 zł, miesięcznie ~669,37 zł

Jak ustalić dotację na kształcenie, wychowanie i opiekę przysługujące dla dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym w wieku 6 lat i więcej?

Zgodnie z zapisami art.  31 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 737) - dalej p.o.; wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.

Natomiast w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci odracza się zgodnie z art. 38 p.o..

Dziecko w normie uczęszczające do dotowanego przedszkola otrzymuje:

- podstawową kwotę dotacji (PKD),

Dziecko posiadające opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka  uczęszczające do dotowanego przedszkola otrzymuje:

- podstawową kwotę dotacji (PKD) oraz

- wyliczoną z „metryki” wagę na WWR (obecnie 0,84 standardu „A” x wskaźnik Di)

Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczające do dotowanego przedszkola otrzymuje:

- kwotę dotacji dla dziecka z określoną wagą wyliczoną z „metryki” (suma wag)

Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka  uczęszczające do dotowanego przedszkola otrzymuje:

- kwotę dotacji dla dziecka z określoną wagą wyliczoną z „metryki”

- kwotę wyliczoną z „metryki” na wagę WWR (obecnie 0,84 standardu „A” x wskaźnik Di)

Zgodnie z Rozporządzeniem MINISTRA EDUKACJI z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025 (Dz. U. z 2024, poz. 1930) do wyliczenia sumy iloczynów kwoty potrzeb oświatowych (dzieci z „N”), WWRD) bierzemy stosowne wagi z „metryki” również te naliczone na dzieci powyżej 6 lat - patrz opis wag w rozporządzeniu np.:

P70 = 0,750 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, w przedszkolach; waga P70 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P94 - N70,i,

P72 = 0,660 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego; waga P72 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P94 - N72,i,

P74 = 0,150 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców; waga P74 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P94 - N74,i,

P93 = 0,840 dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego,

P97 = 0,034 dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego,

Nie bierzemy do wyliczenia PKD pod uwagę wag od P109 do P111 ponieważ one naliczane są na placówkę.

UWAGA! Obowiązuje tylko w 2025 roku

W roku 2025 przy ustalaniu wysokości dotacji dla dzieci na WWR (wczesne wspomaganie rozwoju) oraz dla z niepełnosprawnościami (art. 15-21, art. 25 ust. 1-4 i 8, art. 26 ust. 1, 2 i 8, art. 28-30, art. 31 ust. 1, art. 40 i art. 41 ustawy zmienianej w art. 73, przewidzianą kwotę potrzeb oświatowych zwiększa się o 0,9 % - (art. 113 ustawy o dochodach JST)

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych - podsumowanie

Naliczone dotacje na podstawie:

  • podstawowej kwoty dotacji,
  • kwoty potrzeb oświatowych,
  • wskaźnika zwiększającego
  • podlegają aktualizacji w ciągu roku budżetowego (obowiązek zawarty w art. 43-45 ustawy o f.z.o.).

Nie należy o tym zapominać, gdyż stanowiłoby to naruszenie ustawy.

Zagadnienie naliczania, udzielania, rozliczania, wydatkowania i kontroli dotacji jest bardzo obszerne i jest źródłem wielu problemów interpretacyjnych przepisów, zwłaszcza teraz po modyfikacji ustawy o f.z.o.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2024, poz. 754)
  • ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2024, poz. 1572)
  • Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025 (Dz. U. z 2024, poz. 1930).
Wioletta Akier
Wioletta Akier

Trener

Od blisko 30 lat pracownik Urzędu Miasta Kołobrzeg, a od 15 lat pracownik Referatu Oświaty – główny specjalista ds. ekonomiczno-finansowych, od 1 września 2019 – Kierownik Referatu Oświaty. Współpracuje w zakresie organizacji oraz prowadzenia szkoleń i kursów o tematyce wdrażania nowych rozwiązań prawnych w oświacie oraz prawa oświatowego w praktyce. Specjalista w zakresie systemu zarządzania jakością w edukacji. Autorka wielu artykułów w czasopismach z zakresu zarządzania oświatą.