Nowe obowiązki podmiotów leczniczych - zmiany w Ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta - szkolenie online

W tej chwili nie realizujemy szkolenia z tej tematyki. Jeżeli jesteś zainteresowany tym tematem daj nam znać a my skontaktujemy się z Tobą kiedy szkolenie znajdzie się w naszej ofercie!

    Cele szkolenia:

    • zapoznanie uczestników z nowymi wymaganiami wprowadzonymi przez ustawę
    • przedstawienie terminów i kryteriów zmian dotyczących jakości w ochronie zdrowia,
    • poznanie minimalnych wymogów funkcjonowania podmiotów udzielających świadczeń z funduszy NFZ – autoryzacji oraz dobrowolności przystępowania do akredytacji
    • poznanie przez uczestników  zasad udzielania autoryzacji oraz akredytacji podmiotu leczniczego.

    Korzyści ze szkolenia:

    • nabycie aktualnej wiedzy na temat nowych przepisów
    • efektywne i zgodne z prawem prowadzenie działań opartych na nowej ustawie
    • wskazówki jak przygotować się do uzyskania akredytacji i autoryzacji;
    • informacje jak prawidłowo stworzyć i prowadzić wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem
    • możliwość zadawania pytań – sesja Q&A

    Program szkolenia

    1. Prawne regulacje zarządzania jakością w ochronie zdrowia

    • obecny stan prawny

    2. Autoryzacja

    • co to jest autoryzacja i jakie podmioty lecznicze będą zobowiązane ją posiadać
    • na jaki okres będzie wydawana autoryzacja
    • co to jest podmiot wnioskujący, wizyty autoryzacyjne
    • wnioski o autoryzację – treść wniosku, wydawanie lub odmowa wniosku, termin rozpatrzenia
    • wizyty autoryzacyjne – upoważniania, protokół z wizyty
    • co to jest autoryzacja warunkowa?; odwołania od odmowy
    • okres karencji w przypadku odmowy wydania autoryzacji lub cofnięcia autoryzacji

    3. „Wewnętrzny system” zarządzania jakością i bezpieczeństwem (WSZJiB)

    • co kryje się pod pojęciem „wewnętrzny system”
    • obowiązek sprawozdawczy
    • zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych
    • udowodnienie skuteczności sprawnego działania wewnętrznego systemu na podstawie wyników badań i opinii pacjentów
    • identyfikacja obszarów do poprawy jakości
    • kryteria oraz metody potrzebne do zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem
    • monitorowanie zdarzeń niepożądanych
    • obligatoryjne szkolenia personelu
    • dokumentacja ISO, dokumenty akredytacyjne a WSZJiB

    4. Jakość i bezpieczeństwo w ochronie zdrowia – wskaźniki jakościowe.

    • zespół do opracowania rekomendacji w zakresie wskaźników jakości opieki zdrowotnej
    • kliniczny wskaźnik jakości opieki zdrowotnej
    • konsumencki wskaźnik jakości w opiece zdrowotnej (tzw. wskaźnik pacjenta)
    • zarządczy wskaźnik jakości opieki zdrowotnej

    5. Akredytacja podmiotu leczniczego

    • przeprowadzania procedury oceniającej podmiotu wnioskującego o akredytację
    • potwierdzenie przez podmiot prowadzący działalność leczniczą standardów akredytacyjnych
    • zasady wydawania akredytacji oraz okres, na który jest wydawana. Obowiązek informowania o wydaniu, cofnięciu lub odnowie udzielenia akredytacji
    • standardy akredytacyjne – podział względem rodzaju działalności, zakresu świadczeń
    • wymogi spełnienia standardu akredytacyjnego – opisy wymagań, sposób oceny skali punktowej oraz przypisanej wagi. Minimalne warunki udzielania akredytacji
    • wymóg spełniania obligatoryjnych standardów – a warunek udzielenia akredytacji
    • okres przejścia ze starego systemu oceny na nowy system akredytacyjny
    • system monitorowania Wniosków o Udzielenia Akredytacji
    • wybór i uprawniania wizytatora
    • raport z wizyty, udzielenia lub odmowa udzielenia akredytacji; możliwości odwołania do Rady Akredytacyjnej

    6. Rada Akredytacyjna i wizytatorzy

    • zadania, powołania członków, skład, kadencja Rady Akredytacyjnej
    • kto może zostać wizytatorem – postępowanie kwalifikacyjne, wymogi egzaminacyjne, przebieg naboru

    7. Rejestry medyczne w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia

    8. Rejestry medyczne

    • Rejestr medyczne w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia

    9. Zdarzenia medyczne i system kompensacyjny

    • ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw
    • Fundusz kompensacyjny zdarzeń medycznych

    10. Pytania uczestników.