Centralny Rejestr Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych od 1 stycznia 2026 r. – planowane zmiany

Centralny Rejestr Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych od 1 stycznia 2026 r. – planowane zmiany

Centralny Rejestr Umów (CRU) Jednostek Sektora Finansów Publicznych to elektroniczny system gromadzący wybrane informacje o umowach zawieranych przez podmioty publiczne. Jego celem jest zwiększenie jawności gospodarowania środkami publicznymi – każdy obywatel będzie mógł przeglądać dane o umowach opublikowane w rejestrze. Rejestr prowadzony jest w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Ministerstwo Finansów, a publikowane w nim wpisy zapewnią społeczną kontrolę nad wydatkami sektora finansów publicznych.

Spis treści:

Podstawa prawna i cele Centralnego Rejestru Umów dla jednostek sektora finansów publicznych

Obowiązek utworzenia CRU wynika z ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 34a, dodany ustawą z 14 października 2021 r.). Zgodnie z tym przepisem każda jednostka sektora finansów publicznych ma publikować informacje o umowach w centralnej bazie, zaspokajając w ten sposób zasadę jawności publicznej.

Ministerstwo Finansów podkreśla, że CRU ma realizować cel zwiększenia przejrzystości finansów publicznych. Dostęp do rejestru ma być otwarty – każdy obywatel będzie mógł przeglądać zamieszczone informacje – co ma wzmocnić kontrolę społeczną i zaufanie do zarządzania publicznymi pieniędzmi. Jednocześnie praca w rejestrze wymagać będzie nakładów administracyjnych ze strony jednostek, dlatego w projekcie nowelizacji przewidziano wsparcie szkoleniowe i techniczne dla użytkowników (m.in. szkolenia i pomoc MF).

Podmioty zobowiązane do publikacji i jawności umów w rejestrze

W założeniu CRU dotyczy wszystkich jednostek sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (art. 9), m.in. urzędów, jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, szkół i uczelni publicznych, instytucji kultury, służb medycznych, agencji rządowych, ZUS, KRUS, NFZ itp. (łącznie ok. 50–60 tys. podmiotów).

Przepisy przewidują jednak pewne wyjątki – na przykład niektóre umowy służb specjalnych i polskich placówek zagranicznych mają być wyłączone z obowiązku publikacji, podobnie jak umowy związane z zamówieniami publicznymi chronionymi na podstawie Prawa zamówień publicznych (np. art. 11, 12, 13, 14 PZP). W razie wątpliwości co do zakresu podmiotowego przepisów, kierownicy jednostek odwołują się do dokumentacji dotyczącej powstania jednostki i regulacji art. 9 ufp.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Kliknij grafikę poniżej i poznaj program szkolenia: Wprowadzenie Centralnego Rejestru Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych

Harmonogram wdrażania Rejestru Umów JSFP

Wejście w życie obowiązku prowadzenia CRU zostało zaplanowane etapowo. Ostateczny termin rozpoczęcia zbierania danych od dawna ustalony jest na 1 stycznia 2026 r. (według obecnych przepisów oraz projektów nowelizacji). W proponowanym podziale obowiązku pierwsza grupa podmiotów ruszy z rejestrem już od 1 stycznia 2026 r. – będą to jednostki rządowe (np. centrala administracji, urzędy wojewódzkie, Kancelarie Sejmu, Senatu, Prezydenta, sądy najwyższe, NIK, RPO, RPD itp.) oraz nadzorowane przez ministerstwa jednostki podległe.

Druga grupa obejmie jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), związki metropolitalne, ich zakłady budżetowe i inne podmioty od 1 lipca 2026 r. Wreszcie od 1 stycznia 2027 r. obowiązek ma objąć pozostałe jednostki sektora finansów publicznych (np. szkoły, uczelnie, instytucje kultury, inne agencje czy fundusze publiczne). Takie etapowe wdrożenie daje czas na przygotowanie się zarówno centrali, jak i samorządów oraz mniejszych jednostek.

Zakres umów podlegających rejestracji

Zgodnie z pierwotnymi przepisami do CRU miały trafiać wszystkie umowy zawarte przez jednostki sektora finansów publicznych, o ile spełnione były dwa warunki: miały formę pisemną (lub inną formę szczególną, np. elektroniczną z podpisem kwalifikowanym) i wartość przekraczała 500 zł netto. Za wartość umowy uznawano pełen jej wymiar (bez VAT), łącznie z opcjami i wznowieniami; dla umów na czas nieokreślony przyjmowano wartość odpowiadającą 48 miesiącom realizacji. Wyłączenia dotyczyły m.in. umów zawierających prawnie chronione tajemnice (zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej) oraz pewnych zamówień publicznych chronionych (jak wspomniano wyżej).

W projektowanej nowelizacji zakres ten ma zostać zawężony. Zgodnie z propozycjami ministerstwa finansów obowiązek publikacji objąłby tylko umowy spełniające jednocześnie trzy warunki:

  • zawarte w formie pisemnej, elektronicznej, dokumentowej lub innej formie kwalifikowanej;
  • o wartości co najmniej 10 000 zł netto;
  • stanowiące zamówienie publiczne w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych.

Jednocześnie przewidziano możliwość dobrowolnego umieszczania w rejestrze danych także umów o niższych wartościach niż 10 tys. zł – decyzję taką pozostawiono kierownikowi jednostki. Podniesienie progu do 10 tys. zł jest głównym punktem sporu – zwolennicy zmian wskazują, że pierwotne 500 zł generowałoby ogromne ilości wpisów, natomiast przeciwnicy (np. organizacje watchdogowe) uważają, że bardzo istotne umowy mogą się zdarzać także poniżej tej granicy, zwłaszcza w małych gminach.

Warto przy tym zauważyć, że granica 10 tys. zł dotyczy wartości netto całej umowy (z opcjami, przedłużeniami, wartością na 48 miesięcy dla umów bezterminowych) – szczegóły sposobu obliczania wartości rejestrowanej umowy mają zostać precyzyjnie określone w rozporządzeniu ministra.

Wyłączenia i wyjątki w zakresie rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych

Pomimo objęcia rejestrem ogromnej liczby jednostek, obowiązują pewne wyłączenia przedmiotowe i podmiotowe. Jak wspomniano, ze względu na ochronę interesu państwa z rejestru będą „wykluczone” informacje o niektórych umowach – np. zawieranych przez służby specjalne lub polskie przedstawicielstwa zagraniczne oraz związanych z zamówieniami o szczególnym znaczeniu (zawartymi na podstawie art. 11, 12, 13, 14 ustawy PZP).  Także umowy zawierające informacje niejawne lub chronione ustawowo tajemnice (osobiste, przedsiębiorstwa, podatkowe itp.) co do zasady nie będą publikowane, z zachowaniem stosownych oznaczeń (np. wskazania podstawy prawnej nieudostępnienia).

Zawartość wpisów w rejestrze zgodna z ustawą o dostępie do informacji

Prawo dokładnie wymienia, jakie dane o umowie mają być publikowane w CRU. Zgodnie z obowiązującym art. 34a UFP obejmują one m.in.: numer umowy (jeżeli nadano), datę i miejsce zawarcia, okres obowiązywania umowy, oznaczenie stron umowy (w tym reprezentantów), ogólny przedmiot umowy oraz wartość przedmiotu umowy. Dodawane są również informacje o źródłach finansowania i wysokości współfinansowania oraz ewentualnych zmianach umowy – takich jak jej przedłużenie, wypowiedzenie, rozwiązanie czy odstąpienie od umowy przez strony. W przypadku, gdy jakieś dane nie mogą być ujawnione ze względu na przepisy o jawności (np. tajemnica określona w art. 5 ustawy o dostępie do informacji), w rejestrze umieszcza się o tym stosowną wzmiankę.

Projekt nowelizacji przewiduje uzupełnienie tego zestawu o kilka dodatkowych pól. W nowym brzmieniu publikowane mają być m.in. status umowy i dzień zakończenia jej obowiązywania, informacja o tym, czy umowa była finansowana ze środków publicznych (na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2–3 ufp, tj. funduszy europejskich czy zagranicznych) oraz dokładne określenie przyczyny ewentualnej aktualizacji wpisanych danych. Jeśli prawo wyłącza jawność umowy, w rejestrze znajdą się dane wskazujące organ/osobę dokonującą wyłączenia i podstawę prawną takiego wyłączenia. Ponadto projekt przewiduje możliwość zamieszczenia „dowolnych innych informacji dotyczących umowy” – co daje pewną elastyczność w dokumentowaniu kluczowych danych.

Terminy aktualizacji – termin wejścia w życie

Zgodnie z projektem wydłużono też maksymalny termin na wprowadzenie wpisu o umowie. Pierwotnie planowano 14 dni od dnia zawarcia umowy, zaś nowe przepisy przewidują 30 dni. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że to rozwiązanie odpowiada postulatom praktyków (by nie wprowadzać danych „za pięć dwunasta”) i jednocześnie zaznacza, że jednostki powinny wpisywać dane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od zawarcia umowy lub zmiany danych umowy.

W uzasadnieniu zwrócono też uwagę, że z założenia zwolni to część jednostek z odpowiadania na indywidualne wnioski w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej – publikując dane w CRU, unikną konieczności odpowiadania na te same pytania w drodze oficjalnych wniosków, gdyż informacje są jawne.

Obowiązki i odpowiedzialność za rejestrację

Administratorem systemu CRU jest Minister Finansów, ale realizację obowiązków praktycznie powierzono kierownikom jednostek sektora finansów publicznych. To oni (lub wyznaczeni przez nich pracownicy) będą wprowadzać i aktualizować informacje o umowach w rejestrze. W projekcie nowelizacji wyraźnie doprecyzowano, że rejestr prowadzony będzie w formie elektronicznej i udostępniany na BIP (Biuletyn Informacji Publicznej) każdej jednostki.

Zgodnie z konsultowanymi rozwiązaniami, każda jednostka (określana zwykle przez swój numer REGON) będzie miała odrębne konto w systemie – w szczególności w strukturach kilkunastu oddziałów ZUS czy centrali KRUS będzie można prowadzić niezależne konta zgodnie z posiadanymi numerami REGON. Kierownicy mają też dowolność organizacyjną co do przydzielania uprawnień – system CRU pozwala na utworzenie wielu użytkowników dla jednej jednostki, o różnych poziomach dostępu.

Wiodące stanowisko MF jest takie, że wewnętrzny rejestr umów nie jest konieczny (ani wymagalny) – kierownik decyduje, czy firma będzie prowadzić własny ewidencję umów, czy dane wprowadzać bezpośrednio do centralnego systemu MF.

Nieprzekraczanie terminów na publikację jest ważne. W dotychczasowych przepisach za niedopełnienie obowiązku przewidziano sankcje karnoskarbowe – a dokładniej odpowiedzialność karną kierowników jednostek (kara grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności).

Projekt nowelizacji rezygnuje z tych kar dla niewywiązywania się z rejestracji umów, argumentując, że istnieją już mechanizmy kontroli. Resort podkreśla, że niezapewnienie wpisów do CRU nie zwalnia z udostępniania informacji w odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej – zaś próba uniknięcia przepisów skutkowałaby jedynie obowiązkiem odpowiadania na indywidualne zapytania.

Przypomniano, że za odmowę udostępnienia danych na wniosek z FOI grożą przewidziane w ustawie o dostępie do informacji publicznej sankcje (grzywna lub kara pozbawienia wolności do roku). Innymi słowy, wątpliwy wpis w CRU kończy się dodatkową pracą przy zapytaniach publicznych i ewentualnymi karami według istniejących przepisów, które są równie dotkliwe.

Planowane zmiany legislacyjne przez Ministerstwo Finansów

W marcu 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji przepisów o CRU, uwzględniający dotychczasowe zastrzeżenia i zmieniający istotnie niektóre założenia rejestru. Kluczowe propozycje obejmują:

  • Podwyższenie progu wartości umów podlegających rejestracji – z dotychczasowych 500 zł do 10 000 zł netto (umowa uznawana za zamówienie publiczne). Jednocześnie projekt dopuszcza dobrowolne ujawnianie umów o niższych wartościach.
  • Rezygnację z karnej odpowiedzialności kierowników za nieumieszczanie lub błędne umieszczanie umów w rejestrze. W praktyce ma to oznaczać, że ewentualne naruszenia będą egzekwowane na zasadach obowiązujących w innych przepisach o jawności.
  • Wydłużenie terminu na publikację danych z 14 do 30 dni od zawarcia umowy lub jej zmiany.
  • Poszerzenie zakresu ujawnianych informacji – nowe pola (jak status umowy, data zakończenia, źródła finansowania UE, przyczyna aktualizacji) oraz możliwość dodania innych istotnych danych.
  • Dokładniejsze określenie odpowiedzialności – określenie, że każda jednostka sama odpowiada za swoje wpisy (jeśli umowę zawierały dwa podmioty, każdy publikuje część danych dotyczących swojej strony).
  • Zwolnienie z obowiązku ponownego udostępniania – projekt zakłada, że jednostka nie będzie musiała odpowiadać na wniosek o udostępnienie informacji, jeśli dane umowy już znajdują się w CRU.

Proponowane zmiany mają uprościć i doprecyzować obowiązki jednostek oraz ułatwić wdrożenie systemu. W rzeczywistości budzą one zarówno krytykę (głównie za zbyt wysoką wartość progową, która wg. krytyków wyłącza większość umów małych gmin z rejestru), jak i zrozumienie ze strony większych organizacji (które argumentują, że wpis każdego kontraktu byłby logistycznie nieosiągalny przy tysiącach umów rocznie).

Resort finansów zaznacza jednak, że proponowana konstrukcja powstała w drodze konsultacji z różnymi grupami interesariuszy i jest odpowiedzią na konkretne postulaty jednostek publicznych. Ostateczny kształt przepisów będzie wynikiem debaty legislacyjnej – warto śledzić rozwój procesu legislacyjnego na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Dobre praktyki przygotowania do CRU

Choć harmonogram wdrożenia CRU jest ustalony, warto już teraz przygotować jednostkę do sprawnego funkcjonowania rejestru. Eksperci zalecają m.in.:

  • Audyt umów i systemów kadrowo-księgowych – sprawdzenie, gdzie gromadzone są dane o kontraktach i czy istnieje ewidencja wewnętrzna, którą można wykorzystać.
  • Przydział odpowiedzialnych osób – wyznaczenie pracowników (np. z działu księgowości lub kancelarii) odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do CRU, oraz zapewnienie im szkoleń. Ministerstwo Finansów zapowiada materiały instruktażowe i webinaria dostępne w IV kw. 2025.
  • Integracja z EZD – wiele jednostek korzysta z systemów Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD). Już dziś warto sprawdzić, czy obecne oprogramowanie można przygotować do eksportu danych umów do CRU (np. poprzez generowanie odpowiednich zestawień). Niektóre firmy już oferują moduły do obsługi rejestru umów lub synchronizacji z CRU.
  • Monitorowanie zmian prawnych – aktywne śledzenie prac nad ustawą o jawności finansów publicznych (w RCL i Biuletynie Informacji Publicznej). Dzięki temu można reagować na nowe wymogi (np. w zakresie dokumentów towarzyszących, wysokości progów czy terminów).
  • Procedury wewnętrzne – aktualizacja wewnętrznych procedur kadrowych i księgowych tak, aby uwzględniały konieczność przekazywania danych do CRU. Może to oznaczać np. obowiązek zgłaszania nowej umowy albo zmiany umowy osobie odpowiedzialnej za rejestr.

Przykładową inspiracją jest współpraca działów księgowości z kancelarią lub archiwum – wspólne szkolenie i próba pilotażowego importu danych z istniejących systemów finansowo-księgowych do przewidzianego formatu CRU. Warto również wykorzystać okres poprzedzający uruchomienie systemu (pierwsza połowa 2025 r.) na testowanie przygotowań.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Kliknij grafikę poniżej i poznaj program szkolenia: Wprowadzenie Centralnego Rejestru Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych

Narzędzia informatyczne wspierające CRU

Ministerstwo Finansów zapewni bezpłatny system teleinformatyczny CRU udostępniony online. Każda jednostka otrzyma dostęp do narzędzia po złożeniu wniosku o założenie konta – szczegóły tej procedury określi dopiero rozporządzenie ministra. Planowane jest uruchomienie środowiska produkcyjnego w IV kwartale 2025 r., a dostęp do wersji testowej będzie możliwy już w III kwartale 2025. Do grudnia 2025 r. MF zamierza też przekazać informacje niezbędne do hurtowego zasilenia systemu danymi z istniejących w jednostkach rejestrów czy systemów finansowo-księgowych.

System CRU będzie zgodny ze standardami WCAG 2.1 dla dostępności cyfrowej, a z założenia nie będzie w nim przetwarzanych wrażliwych danych osobowych. Dostęp do bazy będzie publiczny – każdy będzie mógł wyszukiwać i przeglądać umowy opublikowane przez poszczególne jednostki (z zastrzeżeniem limitu informacji wynikającego z ustawy). Wprowadzanie i edytowanie danych będzie możliwe wyłącznie dla zalogowanych użytkowników z uprawnieniami przydzielonymi przez kierownika jednostki.

Dużą pomocą ma być interfejs API. Resort finansów zapowiada przygotowanie API do integracji systemu CRU z oprogramowaniem, z którego korzystają jednostki (np. EZD czy wewnętrzne rejestry umów). Wdrożenie takiej integracji będzie uzależnione od rachunku ekonomicznego – każda jednostka musi ocenić, czy warto programować synchronizację czy zbierać dane ręcznie. Niezależnie od tego, system CRU pozwoli na ręczne wprowadzanie danych, ale również – co podkreślono – na hurtowe zasilanie danymi z dotychczas stosowanych systemów.

Już dziś można zainteresować się, czy aktualnie używane oprogramowanie można skonfigurować do eksportu zestawień umów zgodnie z wymaganym formatem (np. do pliku XML/JSON). Niektóre firmy oferują również gotowe moduły i platformy (np. rozwiązania typu „Rejestr umów” z integracją API) ułatwiające zarządzanie rejestrem umów w gminie czy urzędzie.

Równolegle do systemu CRU warto przygotować lokalne narzędzia wsparcia – np. prostą tabelę zbiorczą umów (w arkuszu kalkulacyjnym) lub wewnętrzny rejestr, który następnie będzie źródłem danych do wprowadzania lub importu. Istotne jest, aby system księgowo-kadrowy lub EZD umożliwiał przypisanie numeru REGON zamawiającego i jego kontrahenta, wartość zamówienia oraz innych wymaganych pól (tak by łatwo było je skonsolidować i przekazać do CRU).

FAQ – Najczęściej zadawane pytania

Czy wszystkie jednostki budżetowe muszą publikować swoje umowy?

Tak – CRU obejmuje zasadniczo wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowe, szkoły, uczelnie, instytucje kultury itp., chyba że ich umowy dotyczą wyłączeń przewidzianych prawem (np. tajemnice państwowe czy chronione zamówienia publiczne). Ważne jest, aby każda jednostka posiadała konto w systemie (zwykle powiązane z jej numerem REGON) i zamieszczała dane o swoich umowach. Jeśli spółka z udziałem jednostki publicznej nie jest formalnie jednostką sektora finansów publicznych, nie jest objęta CRU.

Od jakiej wartości umów zaczyna się obowiązek wpisu?

Aktualnie obowiązujące przepisy mówią o 500 zł netto (umowa pisemna itp.). W praktyce, zgodnie z projektem nowelizacji, obowiązkowo w rejestrze będą umieszczane umowy o wartości minimum 10 000 zł netto. Mogą się tam też pojawiać niższe wartości, jeśli jednostka zdecyduje się dobrowolnie ujawnić takie umowy.

Jakie informacje trzeba podać o umowie?

Obowiązujące prawo wymienia m.in. numer umowy, datę i miejsce jej zawarcia, okres obowiązywania, dane stron, przedmiot i wartość umowy oraz źródła finansowania. Nowe przepisy dodadzą jeszcze status umowy, datę jej zakończenia, informację o finansowaniu (np. unijnym), przyczynę aktualizacji wpisu i podstawę prawną ewentualnego wyłączenia jawności. Ponadto wpis odnotowuje każdy przebieg zmiany umowy (zmiany, wypowiedzenia itp.).

Jaki jest termin na wprowadzenie umowy do rejestru?

Zgodnie z obecnymi założeniami wszystkie wpisy powinny być wprowadzone nie później niż w ciągu 30 dni od zawarcia umowy lub zmiany jej warunków. W praktyce MF podkreśla, że dane należy dodawać bez zbędnej zwłoki, ale dopuszcza „margines” do 30 dni na dopełnienie obowiązku.

Czy dotychczasowe umowy też trzeba wpisywać?

System CRU umożliwi wprowadzenie danych o umowach zawartych po 1 stycznia 2026 r. (por. daty rejestru). Jeśli umowa została zawarta przed tą datą, nie trzeba jej rejestrować. System będzie przyjmował wszystkie umowy z datą zawarcia od 1.01.2026 wzwyż.

Czy każdy może przeglądać rejestr?

Tak, rejestr jest systemem publicznie dostępnym. Każdy użytkownik internetu będzie mógł wyszukiwać i czytać informacje o umowach opublikowanych przez poszczególne jednostki (zakres wyświetlanych danych zależy od ostatecznych przepisów). Edycja i dodawanie umów będą zarezerwowane wyłącznie dla zalogowanych przedstawicieli danej jednostki.

Kto zakłada konto do CRU i ile kont może mieć jednostka?

Konto w systemie CRU zakładane jest na podstawie numeru REGON jednostki. Oznacza to, że każdy samodzielny podmiot publiczny (z własnym REGON-em) zakłada własne konto. Jeśli np. centrala dysponuje kilkoma oddziałami prowadzącymi samodzielne umowy (jak w przypadku ZUS czy KRUS), to każdy oddział zakłada oddzielne konto zgodnie ze swoim REGON. Nie przewiduje się tworzenia osobnych kont dla wewnętrznych wydziałów czy komórek jednej jednostki organizacyjnej – całość prowadzi jedna jednostka według REGON.

Czy można upoważnić kilka osób do wprowadzania danych?

Tak. MF nie przewiduje limitu liczby użytkowników systemu z ramienia danej jednostki. Kierownik jednostki sam organizuje proces – może wyznaczyć jednego lub wielu pracowników do obsługi CRU. System daje możliwość tworzenia wielu kont użytkowników z zróżnicowanymi uprawnieniami.

Czy powinniśmy prowadzić wewnętrzny rejestr umów?

To decyzja każdej jednostki. Resort zwraca uwagę, że udostępni bezpłatnie kompletny system teleinformatyczny CRU, więc nie narzuca posiadania osobnego, lokalnego rejestru. Można jednak prowadzić wewnętrzny rejestr lub listę umów (np. w Excelu) w celu ułatwienia pracy – później dane te przeniesiemy do centralnego systemu. Kluczowe jest jedynie, aby w końcu wszystkie wymagane informacje znalazły się w CRU.

Czy są przewidziane kary za niewypełnienie obowiązków?

W projektach zmian zrezygnowano z wprowadzania nowych sankcji karnych za niedopełnienie CRU. Obowiązuje jednak ogólna ustawa o dostępie do informacji publicznej: jeśli jednostka otrzyma wniosek o udostępnienie danych zawartych w umowie i odmówi (lub nie odpowie) w sytuacji, gdy informacje te nie zostały ujawnione w CRU, grożą jej kary przewidziane w art. 23 tej ustawy (m.in. grzywna, ograniczenie wolności lub rok więzienia). Innymi słowy, niedopełnienie obowiązku CRU może skutkować koniecznością formalnego udostępnienia informacji na wniosek FOI i poniesieniem kar z tego tytułu.

Jak zintegrować CRU z naszymi systemami?

System CRU będzie udostępniał API dla integracji z innymi systemami, zwłaszcza EZD czy finansowo-księgowymi. W praktyce każdy podmiot musi ocenić, czy warto zbudować automatyczną integrację (np. bezpośrednie przenoszenie danych o umowach do CRU) czy korzystać z ręcznego importu (poprzez pliki XML/JSON). Już teraz warto zapoznać się z dokumentacją EZD lub swojego systemu ERP – producenci oprogramowania przygotowują odpowiednie aktualizacje. W każdym razie resort finansów planuje udostępnić narzędzia ułatwiające hurtowe załadowanie danych do CRU z obecnie stosowanych baz. Przyłączenie się do testów systemu CRU oraz korzystanie z przewidzianych materiałów wdrożeniowych (instrukcje, webinaria) pomoże sprawdzić działanie API i przygotować własne rozwiązania.

Kiedy wprowadzimy CRU i jak uzyskać do niego dostęp?

Oficjalne uruchomienie produkcyjne systemu planowane jest na IV kwartał 2025 r. (z zasadniczym startem rejestru od 1 I 2026). Dostęp do systemu otrzyma każda jednostka po pozytywnym rozpatrzeniu przez MF wniosku o założenie konta. Procedury i wnioski do uzyskania konta będą określone rozporządzeniem ministra – warto śledzić ich publikację na stronach Ministerstwa Finansów oraz w Dzienniku Ustaw. Do momentu uruchomienia systemu MF będzie także informować o datach testów, szkoleniach i wsparciu technicznym.