Kilka miejsc pracy w umowie o pracę
- 25 listopada 2022
Coraz częściej możemy zauważyć, że pracownicy nawiązują więcej niż jeden stosunek pracy. Oznacza to, że świadczą oni pracę dla więcej niż jednego pracodawcy lub dostają propozycję od obecnego pracodawcy, w celu podjęcia dodatkowego etatu. Umowa o pracę zawiera mimo wszystko sztywne unormowania – w takim razie, czy pracownik może mieć kilka umów o pracę lub posiadać kilka miejsc pracy w umowie o pracę?
- Co to jest umowa o pracę?
- Miejsce pracy w umowie o pracę – określenie miejsca pracy w umowie u pracę
- Dwa miejsca pracy w umowie o pracę
- Czy miejscem pracy może być miejsce zamieszkania pracownika?
- Czy pracownik może mieć dwie umowy o pracę?
- Dwie umowy o prace u tego samego pracodawcy – czy to możliwe?
- Kilka umów o pracę a czas pracy
- Podwójne korzyści?
Co to jest umowa o pracę?
Umowa o pracę zobowiązuje obie strony, czyli pracownika i pracodawcę, do wypełniania względem siebie określonych obowiązków. Każdej ze stron umowy przysługują też pewne przywileje. Podpisując umowę o pracę, zobowiązujemy się do wykonywania określonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. Druga strona umowy, czyli pracodawca, zobowiązuje się zapewnić pracownikowi wynagrodzenie za pracę. Nie można jednak mówić o stosunku pracy, jeśli nie zaistniały określone przesłanki, takie jak: podporządkowanie pracownika poleceniom pracodawcy, świadczenie pracy osobiście, wykonywanie pracy za wynagrodzeniem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Umowy o pracę regulowane są oczywiście przez przepisy Kodeksu Pracy.
Miejsce pracy w umowie o pracę – określenie miejsca pracy w umowie u pracę
Obowiązkowym elementem, który powinien pojawić się w umowie o pracę jest zapis dotyczący stałego miejsca wykonywania pracy. Może być ono określone w różny sposób, jednak w każdym przypadku powinno odzwierciedlać faktyczne miejsce wykonywania pracy przez pracownika. Warto zauważyć, że art. 29 § 1. pkt 1 Kodeksu Pracy nie zawiera zarówno definicji miejsca pracy, jak i również nic nie wspomina na temat sposobu jego określenia. W tej sytuacji wato posłużyć się definicją czasu pracy, zgodnie z którą jest to czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Dwa miejsca pracy w umowie o pracę
W standardowej sytuacji pracodawca podpisuje z pracownikiem umowę o pracę na określony czas ze wskazaniem konkretnego stanowiska pracy. Jak mówi Kodeks Pracy, umowa o pracę powinna zawierać strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, a w szczególności:
- Rodzaj pracy;
- Miejsce wykonywania pracy;
- Wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
- Wymiar czasu pracy;
- Termin rozpoczęcia pracy.
Miejsce wykonywania obowiązków stanowi jedno z podstawowych postanowień umowy o pracę. Mimo że Kodeks Pracy posługuje się „miejscem pracy” w liczbie pojedynczej – nie można wykluczyć sytuacji, w której strony ustalą, że podwładny będzie świadczył pracę w kilku miejscach. W takiej sytuacji należy wskazać w umowie każde z nich.
Czy miejscem pracy może być miejsce zamieszkania pracownika?
Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego Izby Pracy z dnia 1 kwietnia 1985 roku - miejscem wykonywania pracy może być każde miejsce dowolnie oznaczone przez strony stosunku pracy. Może to być także miejsce zamieszkania (stałego pobytu) pracownika.
Czy pracownik może mieć dwie umowy o pracę?
Powszechnie obowiązujące przepisy nie zabraniają pracownikowi pracy na dwie umowy o pracę. Nie ma on też obowiązku informowania o tym swojego pracodawcy. Czynnikiem, który może uniemożliwić podjęcie dodatkowej pracy, jest podpisanie umowy o zakazie konkurencji.
Dwie umowy o prace u tego samego pracodawcy – czy to możliwe?
Kodeks Pracy nie zawiera wyraźnego zakazu zawierania dwóch umów o pracę z jednym pracownikiem przez tego samego pracodawcę. Jest to możliwe, gdy rodzaj pracy jest wyraźnie inny niż uzgodniony i jest wykonywany w podstawowym czasie pracy. Uwaga! Dwie umowy o pracę dla tego samego pracownika mogą być uznane przez organy kontrolne za próbę obejścia przepisów o czasie pracy i wynagradzaniu za godziny nadliczbowe, zwłaszcza gdy pierwotny zakres obowiązków pracownika będzie podobny do tego przypisanego do nowego zatrudnienia.
Kilka umów o pracę a czas pracy
Pracodawca, który zatrudnia pracownika na podstawie dwóch umów o pracę, powinien pamiętać, ze w takim wypadku muszą być zachowane odpowiednie przerwy w świadczeniu pracy, by pracownik miał zagwarantowany odpoczynek na regenerację sił. Natomiast, gdy praca świadczona jest u dwóch różnych pracodawców, może to być praca nawet na dwa pełne etaty. W tej sytuacji należy jednak pamiętać, że pracownik musi mieć zagwarantowany zarówno odpoczynek dobowy, jak i tygodniowy.
Podwójne korzyści?
Pracodawca musi prowadzić rozliczenie czasu pracy dla każdego ze stosunków pracy - wynagrodzenie liczone jest oddzielnie dla każdego z nich i podlega odrębnej ochronie. Pracownik ma z każdego stosunku naliczane uprawnienia pracownicze, takie jak prawo do urlopu. Z każdego z nich ma też prawo do urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego, wychowawczego i urlopów bezpłatnych, szkoleniowych i okolicznościowych. Jak widzimy, posiadanie kilku umów o pracę lub kilku miejsc świadczenia pracy w umowie o pracę – jest możliwe. Jest to dosyć skomplikowana procedura – natomiast jest jak najbardziej możliwa. Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę z zakresu umów o pracę lub innych aspektów związanych z zatrudnianiem pracownika – zapraszamy Cię do sprawdzenia naszej aktualnej oferty szkoleniowej: szkolenia online dla firm.