

Akta osobowe część C – Zawartość części C akt osobowych

Dodany: 28 marca 2023
Dokumentacja w postaci akt pracowniczych do niedawna zawierała 4 części, a obecnie doszła nowa piąta część E. Jednak w dzisiejszym artykule zajmiemy się dokumentacja, która już od dawna znajduje się w zbiorze czyli część C. Zapraszamy do lektury artykułu!
Cykl „Dokumentacja Pracownicza” – część C akt osobowych
Na naszym blogu mogą już Państwo znaleźć artykuły dotyczące części A oraz części B akt osobowych pracownika z uwzględnieniem najnowszych dokumentów znajdujących się w tej części. A w dzisiejszej publikacji skupiliśmy się na omówieniu dokumentacji pracowniczej, która znajduje się w część C akt osobowych. Spis treści:- Część C akt osobowych
- Okres przechowywania dokumentacji – od czego zależy?
- Elektroniczna dokumentacja

Czym jest dokumentacja pracownicza?
Każdy pracodawca zobowiązany jest do prowadzenia akt w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Do poszczególnych części akt osobowych należą informacje o nawiązaniu stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, wszelkie akta personalne, ewidencje, kartoteki, dokumenty okresowych i kontrolnych badań lekarskich, dokumenty związane z ubieganiem się o urlop macierzyński, rejestry czasu pracy oraz zestawienia związane z zatrudnieniem, a także dokumenty płacowe. Mogą one zawierać również wiele innych informacji np. dokumenty dotyczące danych osobowych itp.Część C akt osobowych pracownika – Co powinny zawierać akta osobowe w tej części?
W części C akt osobowych pracownika w przeciwieństwie do części b, która zawiera informacje w związku z nawiązaniem stosunku pracy, należy przechowywać oświadczenia lub dokumenty związane z rozwiązaniem, lub wygaśnięciem stosunku pracy, w tym:- oświadczenia związane z rozwiązaniem umowy o pracę (oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę albo rozwiązaniu umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia, porozumienie o rozwiązaniu stosunku pracy),
- wnioski dotyczące wydania, sprostowania lub uzupełnienia świadectwa pracy,
- dokumenty dotyczące niewypłacenia pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy (art. 171 § 3 Kodeksu pracy),
- kopię wydanego świadectwa pracy,
- potwierdzenie dokonania czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym,
- umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, jeżeli strony zawarły taką umowę (art. 1012 § 1 Kodeksu pracy),
- skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie związane z okresowymi badaniami lekarskimi w związku z wykonywaniem pracy w warunkach narażenia na działanie substancji i czynników rakotwórczych lub pyłów zwłókniających (art. 229 § 5 pkt 2 Kodeksu pracy).

Okres przechowywania dokumentacji – Od czego zależy?
Dokumenty powinny być przechowywane:- przez 10 lat, jeśli pracownik został zatrudniony w przedsiębiorstwie 1 stycznia 2019 r. lub później,
- przez 10 lat, jeśli pracownik został zatrudniony w firmie w latach 1999–2018 pod warunkiem, że pracodawca złożył do ZUS za wszystkie osoby zatrudnione w tym okresie: oświadczenie (ZUS OSW) oraz raport informacyjny (ZUS RIA). Ważną informacją jest to, że okres 10 lat biegnie od ostatniego dnia w roku, w którym pracodawca złożył raport informacyjny.
- przez 50 lat, jeżeli pracownik został zatrudniony w firmie przed 1 stycznia 1999 r.
Elektroniczna dokumentacja akt pracowniczych
Jeżeli pracodawca dysponuje podpisem kwalifikowanym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, dokumenty, które przechowuje w aktach i dla których trzeba zachować formę pisemną, mogą mieć postać elektroniczną. Są to tak zwane e-akta. Zazwyczaj pracownicy nie dysponują podpisami kwalifikowanymi i wnioski podpisują ręcznie. W tej sytuacji również można prowadzić dokumentację elektroniczną. Co jednak musimy zrobić w takiej sytuacji?- zrobić skan wszystkich dokumentów papierowych,
- opatrzyć je podpisem kwalifikowanym – pracodawcy lub osoby upoważnionej – lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną pracodawcy. Ten podpis potwierdza zgodność treści dokumentu papierowego z treścią dokumentu cyfrowego.
Akta osobowe część C - Podsumowanie
Poszczególne sekcje dokumentów osobowych kryją zróżnicowane informacje dotyczące okresu zatrudnienia pracownika w firmie. Precyzyjna administracja i bezpieczne archiwizowanie tych materiałów stanowią kluczowe zadania działu kadr. Jeśli priorytetem dla Ciebie jest właściwa opieka nad aktami i pragniesz wzbogacić wiedzę swoją oraz swoich pracowników, serdecznie zapraszamy na nasze specjalistyczne szkolenia z akt osobowych.